fredag 18 september 2009

Mansförbund i moderaterna jo jag tackar ...

När jag var ung och söt och därmed oförarglig så tyckte jag att Moderata Kvinnoförbundet skulle läggas ned. Vi jobbade för männsikan tyckte jag då. Med åren har jag begripit att världen inte var så ljust blå som jag tyckte då. Mansdominansen på arbetsplatsernas högre befattning var tydlig och till de höga lönerna ägde nästan bara män tillträde. Nåväl jag ska inte klaga utan har klarat mig skapligt bra ändå i karriären. Men de högsta posterna har i princip aldrig varit tillgängliga. Ett fåtal kvinnor med mansbeteende har iofs lyckats. Idag ser det lite bättre ut. Men riktigt bra är det inte. Jag tror mer på ömsesidig respekt än på kvotering. Det handlar om attitydförändring och det är inte det lättaste att åstadkomma.

När nu några moderater funderar på att starta ett mansförbund enligt artikel i millan så gav det mig ett gott skratt och tankarna gick till min gamle svärfar som ansåg att kvinnor inte skulle ha höga poster i arbetslivet. Då skulle de bara ta de bra positionerna och låta killarna få skitjobben. Nåväl han var född 1917. Och så fick han mig till sonhustru och debatterna gick höga vid middagsbordet.

Jag tror på sammanslutningar där man stöttar varandra. Jag tror på attitydförändringar vad gäller könsroller. Jag tror inte på konflikt i person, däremot i sak, och jag tror inte att män behöver försvaras. Men det är klart att även män har sin problematik i livsbutiken. Pär Ström kämpar hårt för detta. Inte är vi alltid överens men man måste ändå uppskatta engagemang, dock är min uppfattning att män och kvinnor med självklarhet ska jobba ihop för en bättre värld. det handlar mer om kommunikation och att synliggöra problematiken än att sätta upp grupper mot varandra. Det är frågorna som ska problematiseras.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

1 kommentar:

Olof Bjarnason sa...

Mary! Två kommentarer på mitt inlägg har gjort så att det nu _går_ att kopiera mitt inlägg automatiskt! Visst är bloggosfären förträfflig ;)

Bläddra till slutet av kommentarsrullen