måndag 5 oktober 2009

Kvantitet går alltid före kvalitet...

Polisen jobbar mer kvantitativt än kvalitativt menar kriminologen Jerzy Zarnecki idag med anledning av att polisen fattar beslut om verksamheten utifrån arbetstidsperspektiv utan tanke på hur verkligheten ser ut. Att mitt i värsta helikopterrånet som till och med hamnat på topplistan över mest spektakulära rån i historien tala om att helikoptrarna bara kan vara bemannade på kontorstid är mer än häpnadsväckande. Dessvärre inte ovanligt att det är det kvantitativa ställningstagandet som får förtur.


Det är samma sak med Arbetsförmedlingen och andra. En bekant fick ett mail från arbetsförmedlaren om att det skulle komma ett brev med posten om tid för möte. Ja, ni hör rätt. Det skickas ett mail (modernt kanske) som meddelar att det kommer ett fysiskt meddelande om mötestid via Posten! Förmodligen är det så att det finns ett bokningssystem som automatiskt genererar ett fysiskt utskick som i sin tur innehåller ett standardbrev med hot om indragning av A-kassa om man inte dyker upp. I princip finns inga giltiga skäl för frånvaro heller. När nu inte personen ifråga uppbär någon ersättning överhuvudtaget utan bara vill ha ett jobb så blir det fel i kommunikationen här, eller hur? Kvalitet? Nej bara kvantitet.

Kanske man skulle skrota det där gamla bokningssystemet som förmodligen i grunden finns för att man ska kunna hålla ordning på statistiken, och börja arbeta lite mer kundinriktat istället? Är det för mycket att begära? I annat fall skulle man kanske byta ut namnet arbetsförmedling mot A-kassekontroll.


A-kassan är ingen myndighet utan en föreningsdriven verksamhet. De har också sina regler och följer dem utan tanke på vad som är rimligt eller ej. Vi har våra regler. Den arbetslösa kvinnan som skrev en bok om arbetslöshet fick inte marknadsföra sin bok alls. Då skulle hon bli av med A-kassan för det räknas som arbete. Moment 22. Peter Andersson skriver träffande - hamnar du i skiten ska du också stanna i skiten. Han pekar på ett reellt problem i vårt regelstyrda samhälle, regler går före allt och organisationer som styrs utifrån dessa kvantitativa regelkriterier blir som de blir. Lite handikappade. Peter är socialdemokrat och är nöjd med sin rödgröna allians idéer om effektivare myndigheter. Det är onekligen en intressant tanke att man efter att själv i årtionden ha byggt upp detta virrvarr av ologiska regler nu plötsligt ser att det behöver rättas till. Men det är bra också. För alla.


Det hela har på något sätt kommit till världens ände - nu talar även socialdemokrater om arbetslinjen. Arbetsförmedlingen bör läggas ned och kallas kompetensförmedlingen. I stället för arbetslinje talar de dock om kompetens, kompetensförsäkring, kompetenskommission. Det intressanta här är att (s) nu i princip säger exakt samma sak som moderater och alliansregeringen gör. De anklagar regeringen för att låta arbetssökande gå på CV-kurs. Detta vill jag påstå är vad arbetsförmedlingen sysslat med länge nu. Långt innan den borgerliga regeringen kom till makten. Så (s) det där är ni själva inblandade i. Så snacka om rätt saker, skyll inte på andra.

Att socialdemokraterna däremot börjar fundera på effektivisering av statliga myndigheter är välkommet. Man vill slå ihop myndigheter och det är säkert effektivt och bra, men minns hur det lät när regeringen lade ner Arbetslivsinstitutet. Det är inte alltid så lätt att vara konsekvent kanske. Det är väl inte heller helt otroligt att alliansen när de kom i regeringsställning och började grotta i välfärdssystemen insåg att det inte är helt självklart att bara styra om dessa atlantfartyg till myndigheter över en natt. Det tar tid.


För egen del vill jag som politiker om jag kommer in i Riksdagen jobba för effektivare och mänskligare myndighetsutövning. Då handlar det mer om att borra i olika verksamheter och titta på vad som pågår egentligen? När arbetsförmedlingen skickar e-post om att ett fysiskt brev är på väg är det fel. När Försäkringskassan på grund av att de inför ett nytt datasystem inte klarar av att sköta sina uppgift att göra utbetalningar så är det fel. När försäkringskassan stirrar sig så blåögt på reglerna att man påstår att den som är gravid inte är sjuk och därför inte får vara sjukskriven så kan man undra. I Aftonbladet berättas om en kvinna som på grund av sin graviditet fick så ont i ryggen och knappt kan resa sig ur sängen så förnekar försäkringskassan henne att få hjälp. Det är ont i ryggen hon har, inte att hon är gravid som är problemet. Det behövs människor som förstår människor i de myndigheter som ska ha med människor att göra. Visst är regler och riktlinjer nödvändiga, men tänk om man som tjänsteman skulle få beröm och mätas utifrån ett hehetsperspektiv i stället för på regeluppföljning.

När friskolorna kan arbeta effektivt för samma skolpeng och till och med göra vinst på sin verksamhet (har jag inget emot) och de kommunala skolorna går på knäna och får dra in på mjölken till barnen så är det fel. När en person med bruten fot blir gipsad TRE gånger vid samma läkarbesök för att slutligen hoppa hem på krycka utan gips så är det fel.


Kulturbloggen kommenterar händelsen med tjejen som inte fick marknadsföra sin bok med risk att hon i så fall skulle förlora A-kassan. Detta stämmer inte med tanken att uppmuntra personer atts tarta eget att driva eget att komma igång och försöka själva. Det blir en propp, ett fel i systemet. Det behövs processer som ser till människan så att hon kommer ut i arbetsliv. Regeringen har gett stora summor till arbetsförmedlingen för att hjälpa enskilda, men vad hjälper det om de grundläggande systemen finns kvar. När arbetsförmedlare hellre använder sin myndighetsutövning och sätter skräck i arbetssökande som inte har med saken att göra. MAn kan inte ha standardbrev där man hotar folk som inte har med saken att göra.


Så tyvärr det räcker inte med att pumpa in nya pengar om man bara tänker sig att gå på i gamla ullstrumpor och stoppa igen hålen som finns. Vissa strumpor är det kanske dags att slänga, detta vet varje husmor.

Det handlar mycket om attityder och att se över pågående rutiner. Börja jobba på ett nytt sätt, inte bara genom att lägga på nya uppgifter utan att ta bort gamla som bara ställer til trassel. Politiken kan/ska bara ge riktlinjer och mål - det är ansvariga chefer som får uppdraget att genomföra det hela. Det känns som om det brister lite där, de interna problemen drabbar den man är satt att ge service. Det kan aldrig vara rätt att skylla på intern omorganisation om kunderna får lida. Det är inte helt enkelt att ändra - men det måste gå.

(intressant)

Mycket av det som pågår i myndighetssverige borde utformas utifrån processer i stället för regelverk. Processtyrning. If-then-else.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 kommentarer:

Lars-Erick Forsgren sa...

Effektivare och mänskligare myndighetsutövning, ja det låter bra det.
Idag är den i mångt och mycket ineffektiv och omänsklig.
Och A-kassekontroll som ett mera adekvat namn på Af var fyndigt riktigt.

Maria sa...

En förklaring till att man kan få epostmeddelanden från myndigheter och liknande om att det kommer något i posten sedan, är förmodligen att det finns formella regler eller sunt förnuft tänkande bakom agerandet. Det är inte lika lätt att vara säker på att den (kanske känsliga) information man skickar ut kommer att nå rätt person om man använder en epostadress, så man ringer för att få prata direkt med den som berörs, eller man skickar något med posten till den adress där personen är skriven efter att ha bekräftat per epost att ärendet är på gång.

Sedan finns det myndigheter som inte bryr sig om detta, utan som kommunicerar rakt av med vem som helst som hör av sig per email, men då fungerar det väl ungefär som om man ringer anonymt för att diskutera något - osäker på om det har någon tyngd om det skulle bli ifrågasatt vad som sagts och vem man pratade med?

Mary sa...

Visst finns det såna aspekter Maria. Sekretessen är viktig. Men just i detta fall handlade det om tidsbokning och mellan två adresser som inte var nya för varandra.