onsdag 21 oktober 2009

Nej...



Rasism och invandrarfientlighet är ovärdigt tänkande människor. Så är det bara. Jag säger absolut nej till sådana tendenser i vårt samhälle och antar utmaningen från bloggaren och socialdemokraten Fredrik Pettersson att vara med och säga nej. Samtliga partiledare från höger till vänster säger Nej tack till SDs åsikter.

För egen del så är det särskilt glädjande att vi i fortsättningen slipper tjatandet om att Fredrik Reinfeldt inte sagt Nej. Nu kan vi lämna den frågan därhän. Så här säger han till DN: "- Som statsminister har jag agerat för att uppmuntra att muslimer, kristna, icke-troende i Sverige ska leva sida vid sida i ömsesidig respekt, för att jag tror mer på ett sådant samhälle. Det är ett sådant samhälle jag vill se mina barn växa upp i."

Det är bra. Själv vill jag se människor som individer och inte bunta ihop och gruppera dem i fördomsfulla fack. Det finns rötägg överallt och det är mig helt främmande att kollektivt kategorisera människor av den anledningen så att oskyldiga åker med.

Det behövs fler socialantropologer i debatten, såna som kan förklara och förtydliga olikheter. Det är bara genom att veta som man förstår. Historien borde ha lärt oss en hel del. Johan Ingerö uttrycker sig tydligt och är tveksam till att låta SD få utrymme. Samtidigt så menar Krohniskt att det kan vara värdefullt att få se vad som döljer sig bakom skynket. Mymlan vill se lite mer kritisk granskning. Det handlar inte om Bullerbyn precis menar Sanna Rayman. Fakta bör synas menar experter, man ska inte köpa allt Åkesson säger.

Min moderatkollega Kent Persson tar avstånd. Mark Klamberg tycker som jag att man ska se människan.

Härmed kommer jag inte att ägna mer utrymme åt SD på min blogg. Jag säger som vanligt - Jag vill inte ha me´t att göra.

Andra som bloggat är Joshen, Seved Monke, Arvid Falk, Peterlandersson, Brockman, Krassman,


(SvD) (Aftonbladet)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

6 kommentarer:

Zijad sa...

Hej hej

Zijad heter jag och är ursprunglingen från Bosnien och Hercegovina. Då jag blev en flyking på grund av att serbena hatade mig för att jag är muslim tänkte jag att Sverige var en av de finaste länderna i Europa, där man kunde vara sig själv utan att bli straffad eller nedtryckt på grund av sin religion.... SKA JAG BLI EN FLYKTING IGEN????
Svenska folket svara på det!!!

doublecorona sa...

De främsta källorna till islams sanna natur är de senare surorna (det vill säga, de sista som nedtecknades rent kronologiskt, de som med andra ord skrevs ner efter att Muhammed erövrat Mecka) i koranen, samt först och främst de traditioner om Muhammeds egna ord som nedtecknades i de s.k. Haditherna (de skrevs ner i de två seklerna efter MUhammeds död, de styr en muslims vardag och liv in i detalj, de är MINST lika viktiga som Koranen), varav de främsta är Sahih Bukhari och Sahih Muslim. Där finns bland annat att läsa: ”På domens dag ska stenarna och träden tala och säga: o muslim, en jude gömmer sig bakom mig – döda honom!”.
Det var inspelningar av dessa verser från Sahih Bukhari som såldes på Södermalmsmoskén för några år sedan. Dessa ord skrevs ner sisådär 1200 år innan staten Israel existerade.

Bengt Svensson sa...

Man kan inte som politiker vägra samarbeta med andra förtroendevalda, om det nu blir så. Då har man ju förkastat demokratins grundläggande principer. Det här vet Fredrik Reinfeldt, han säger bara vad som förväntas av honom för stunden. All heder att han har lyckats förhala lögnen så länge som han gjort.

Men du hade kanske önskat att han var ännu tydligare. Så här kanske?

- Som statsminister kommer jag att agera för att sverigedemokrater och moderater ska leva sida vid sida i ömsesidig förakt och konflikt, för att jag tror mer på ett sådant samhälle. Det är ett sådant samhälle jag vill se mina barn växa upp i.

Mary X Jensen sa...

Kan det vara så svårt att förstå att det finns ett individperspektiv?

Jag säger nej till rasism och invandrarfientlighet. Det är inte värdigt.

Johan Y sa...

Bra med individperspektiv. Det är märkligt hur viktigt det har blivit i debatten de senaste dagarna. Innan SD:s debattartikel har det aldrig varit några problem att separera högerkonservativa från vänsterliberala, kvinnor från män, fattiga från rika, handikappade från friska, arbetslösa från anställda o.s.v.

Om Åkesson lyckats kasta ut alla dessa gamla marxistiska gruppindelningar med bara en artikel borde han ju hyllas som en hjälte.

Anonym sa...

Tänk att vissa tycker om att vrida och vända på allt.. Eller VILL ni helt enkelt inte förstå? Hur kan man tolka Reinfeldts uttalande som att han vill gå sida vid sida med SD...?

Ibland skrämmer demokrati mig litegrann. Det betyder att alla får rösta. T.o.m de som inget förstår.