fredag 30 oktober 2009

Omtänksamma myndigheter - Politisk ambition...

Om jag kommer in i Riksdagen till nästa val vill jag jobba för att alla svenska myndigheter ska bli omtänksamma myndigheter. Regler är regler och medborgarna har iofs skyldighet att känna till dem. Men å andra sidan vi är inte mer än människor, vi gör fel och misstag och när viljan att rätta till saker och ting finns så anser jag att myndigheter i möjligaste mån ska ordna det. Det är inte självklart att komma ihåg hur man fyller i blanketter elelr förstår uttryck som man inte komemr ikontakt med dagligen. Man ska inte behöva ha en dubbel examen i ekonomi och juridik för att förstå en simpel blankett - man ska få hjälp. Gör man fel så ska det finnas överseende med detta och hjälp att få. Inte stjälp som det innebär att få en massa extra avgifter och bestraffningar och ännu fler kanslisvenskautformade meddelanden och tjänstemän som bara hänvisar till sina regler. Det är å andra sidan det de mäts på så det har sin förklaring. Men är det mänskligt.

Regler ska självklart följas men inte till vilket pris som helst. Satt häromdagen och överhörde en förtvivlad person som var i konflikt med Skattemyndigheterna. Han hade skrivit fel, lämnat in ny deklaration och försökt ordna till det hela vad jag förstod. Han hade anlitat en jurist men uppenbarligen hamnat i fel tjänstemans händer. Det var en förtvivlad person jag hörde, inte en gangster eller någon som medvetet manipulerat och försökt fuska, utan en helt vanlig person som gjort fel. I såna fall ska myndigheter hjälp till att ställa allt tillrätta för den enskilde. Skattemyndigheterna är iofs en av de bättre på området så det kanske var orättvist att ta just dem som exempel här. Men det låg närmast till hands för tillfället.

Myndigheter borde snarast mätas utifrån hur många ärenden de klarar ut utan att det blir långa processer med enskilda. Det tär resurser på alla.

Myndigheter ska finnas till för oss inte tvärtom. Telefontider borde förbjudas inom al offentlig verksamhet. Hur skulle det se ut om affärsdrivande företag bara hade telefontider? Det är dags att se till att myndigheter får möjlighet att jobba för oss medborgare i stället för tvärtom.

Mer hjälp en stjälp - en öppnare och mer hjälpsam attityd. Tjejen som inte hade gjort fel med CSN-avgiften och hamnade hos kronofogden och CSN som medger att det var fel men tycker att det är viktigare att pröva saken rättsligt i stället för att stryka ärendet är ett exempel på onödigt krångel och myndighetstrassel som bara skadar i onödan. Myndigheter får aldrig vara ett självändamål.

Att den som medvetet försöker luras och utnyttjar systemen ska sättas dit ordentligt är dock en självklarhet, men alla ska inte behandlas som presumtiva brottslingar på grund av att de handlat i ren okunskap om hur reglerna är utformade.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: