fredag 4 december 2009

Skeptisk till klimathoten... Miljöpolitik

Skeptisk till klimathot och andra överdrivna faror har jag alltid varit. Samtidigt kan jag gå i fullständig obalans av otäck köttfärs, obehagliga grisars julskinkor mm. Men det är lättare att gå bananas över sådant som finns i närheten.

Just klimathotet har jag dock varit mycket tveksam till. Mina egna ungar tar hellre buss och tåg och slösar bort fyra timmar än de tar bilen och tjänar tid i stället. Barnbarnen ojar sig i matbutiken och talar om allvaret i att man måste köpa ekologiska varor. Det blir lite jobbigt mellan varven. Men visst ska man tänka efter. Nog är ekologisk mat oftast godare. Banalt, kanske det?

När det kom till AlGores film om jorden uppvärmning och alla hemskheter han presenterade där och den följd det fick med katastrofbilder och snack om miljöförstöring om vintern låg för länge kvar eller om den inte kom alls och så vidare och så vidare drog jag mig tillbaka.

På sistone har det visat sig att det kanske inte varit helt tokigt att vara lite skeptisk eftersom det visat sig att det finns framstående forskare som tvivlat på farhågorna och de har inte kommit fram alls i debatten utan snarast blivit hindrade att publicera sina slutsatser. Läs därför den artikel som Anders Edwardsson skrivit i Svensk Tidskrift om "The Climategate" - det blir spännande framöver att se vad som kommer att gälla. En skandal i vardande verkar det dock handla om.

Kent skriver om Miljöpartiet på sin blogg och funderar över om inte Centerpartiet skulle kunna förstärka sig på miljöfrågorna. Snart ska MPs språkrör avgå och man måste få fram nya. Det
brukar alltid påverka organisationer. Om nu The Climategate får fäste kanske vi kommer att se på miljöfrågor på ett helt annat sätt i framöver. Agendan kan förändras. Fortare än vi anar.

(intressant)

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: