Nu får man inte åka med SL längre om man inte planerar i förväg. Fy så dumt. Det går inte att plötsligt komma på att man behöver resa nånstans längre. Förr tog man upp remsan ur fickan och drog iväg dit man skulle. I fortsättningen måste man först uppsöka någon slags automat med ett Accesskort, det går inte att se direkt på kortet om det är är åkbart heller utan att ha tillgång till dator eller automat. För den som har månadskort och är regelbunden resenär är det inga problem men för oss sällanåkare blir det sämre.
Jag gillar ny teknik, men inte när den tas i bruk innan man ens tagit hänsyn till kända konsekvenser. Så nu tar jag nog bilen så att jag kommer dit jag ska när jag själv vill. Då får jag i stället 40-kronorsfakturor från Transportstyrelsen. Vilket också känns väldigt onödigt.
(DN)
6 kommentarer:
Men. Accesskortet är ju kanon. Här kan du välja vad du vill fylla det med: en månad eller klipp eller en turistsväng över några dygn.
Att få slippa den gräsliga remsan (jag burkar ha arton olika i pluskan som jag aldrig hittar) och att stå i kö vid en kur när pendeltåget samtidigt rullar in på perrongen där borta, det är en ynnest.
Ställ bilen!
Du kan ju göra en notering i din mobil eller i ett litet block - eller gör en skåra i pistolkolven - på hur många klipp du har kvar i kortet.
Heja SL! Heja framtiden! Ned med privatbilismen :-)
Det finns ju en tanke om ett allkort: där du kan tanka biobesök eller toalettpoletter eller cash eller bussresor. Det kan du ha i en ärmficka i jackan och bara gliiida genom vardagstillvaron: dörrarna öppnar sig som händer framför dig överallt.
Jag tycker att Accesskortet i sig är kanon. Håller med om remsor. Men problemet nu är att man inte vet hur många resor man har kvar utan att söka upp automat och de finns inte överallt. Korten borde vara konstruerade så att man kunde se på dem när de behöver fyllas på. Kanske börja lysa rött när det är dags.
Skrota privatbilismen? Gudrun vad jag blir förvånad att du säger det ;-)
Håller med om att remsor också kan vara hopplöst på sitt sätt.
På gymmet har jag kort, med klipp i; där meddelar en teveskärm hur många träningar jag har kvar. (Dock minns jag det ju aldrig nästa gång jag ska dit, men ändå.)
Men visst kommer man stå där med Accesskort som inte ger någon access, och då vet man inte om det beror på att spärren inte funkar eller om kortet är tomt. Jag gissar att SL har en plan för detta. SL är bäst i världen.
Jag ska starta en gräsrotsrörelse via webben som vill införa bilfria söndagar, till att börja med. Sedan tar vi onsdagarna. Sedan flera, och flera dagar.
Cykla.
Spring.
Ett accesskort ska jag skaffa när man får med en liten läsare som man kan ha hemma och se vad man har på sitt kort. Helst ska man få flera, så jag kan ha ett på jobbet också.
Tills dess fortsätter jag med de gammaldags 30-dagarskorten där gilltighetstiden står på. De gick i alla fall att köpa så sent som igår. :-) Och nej, att skriva giltighetstid med märkpenna på accesskortet är inte lika bra, eftersom korten och/eller bussarnas läsapparater är trasiga ibland och då blir busschaffisarna sura och tycker jag _jag_ ska göra något åt det. Hitils har jag aldrig råkat ut för att någon har ifrågasatt ett gammaldags 30-dagarskort, ens när magnetremsan har råkat ut för något så det inte har funkat i automatspärrarna ...
Jag har motsvarande kort för både Blekingetrafiken & Gotlandstrafiken. När man använder korten får man koll på innehållet. Sedan är det bara att fylla på med 300 pix när de börjar bli tomma så blir det inga problem.
SL:s accesskort fungerar på samma sätt när det gäller funktionen som tidsbegränsad biljett (säsong, månad eller dygnsblijetter). En tid innan kortet går ut visar läsaren att tiden håller på att rinna ut.
Det lär läggas in en motsvarande funktion för enkelresor. Så några resor innan kortet är tomt lär det blinka gult. Då är det bara att fylla på. Den planeringen lär inte vara svårare än att komma ihåg än att köpa en remsa. För utan remsan vore du ju lika ställd!
Sedan finns det ju SMS-biljett oxå, så jag kan inte se någon anledning att förtvivla över dina möjligheter till att resa spontant.
el persson
Jag tänker på är man står där ute i Åkersbergaskogarna och väntar på bussen som går två gånger om dagen. Åker man man ofta och i City så funkar allt. Då kan man till och med promenera...
Så småningom löser sig säkert detta.
Skicka en kommentar