tisdag 20 april 2010

Förbifart Stockholm måste bli av - Satsa på batteriforskning...

De rödgröna tänker ta den korta vägen och framkalla en folkomröstning kring  Förbifart Stockholm för att själva slippa ta ställning före valet. De kommer helt enkelt inte överens. Socialdemokraterna får tydligen ge sig igen för Miljö- och Vänsterpartiet. Det är oroväckande. Sätt ner foten Mona Sahlin och tala om vem det är som bestämmer i ert gäng. Eller kanske inte -  det gynnar iofs den borgerliga alliansen som gett besked och vill satsa mycket pengar på att det ska bli av. Man behöver inte vara särskilt begåvad för att märka att det är hopplöst med alla bilar i Stockholm och att det behövs alternativ till det som finns idag. Det rödgröna alternativet raseras på den ena punkten efter den andra säger Kent Persson. Ja, det verkar vara så. Krohnisktbloggen tycker att detta var det fegaste och fulaste på länge. Statsministern påpekar att oppositionen är ett fuskbygge och att oförmågan att samarbeta visar sig gång på gång.



Paul Lindquist minns med fasa hur det gick till när Annica Billström lovade att det inte skulle bli några trängsel- miljö-, skatt-, avgift i Stockholm. Hon till och med tog i hand om den saken för att sen bli överkörd av Persson och Co i regeringen. Nåväl nu var väl tyvärr inte alliansregeringen något vidare på den punkten heller eftersom de inte tog bort trängselskatterna vilket irriterar mig varje gång jag passerar tullarna. Sen att skicka ut fakturor på 10 kronor retar mig enormt. Vilket slöseri. Blir det samma sak med Jämtin, är hon också bara en marionett? Det verkar så även om hon nu inte känner sig överkörd. Ingen verkar vilja ta ansvar för den rödgröna samhällsbygget skriver Gudmundson, flyget smutsar ner tycker MP och vi ser vad som händer nu när askmolnet från Island fått härja. Det blir kaos. Det finns anledning att börja grotta ner sig i konsekvenserna av MPs program.

Seved Monke påpekar att MP inte vill ha något flyg söder om Sundsvall, inte bygga kringled och så vill de dessutom höja bensinskatten för att förhindra att människor kör bil så mycket. Läs vad han skriver, det är tänkvärt.

Batteriforskning

Varför satsas det inte mer på forskning av miljövänliga bilar: Batterier till exempel.Varför utgår de rödgröna från att bilar smutsar ned. Varför utgår man från att forskningen inte går framåt så att vi kommer att köra miljövänliga bilar inom kort. De börjar bli verklighet redan nu. I framtiden kommer vi inte att köra runt i nedsmutsande bilar men vi kommer att behöva dem. Bilen är ett fantastiskt verktyg för att få ihop livspusslet med jobb, hämta ungar, köra till aktiviteter, handla mat osv. Infrastrukturen har passerat häst- och vagnstadiet.


Expressen  (SvD)

Den hälsosamme ekonomisten  Pär Henriksson

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

6 kommentarer:

Roger Jönsson (S) sa...

Tyvärr för er på allianskanten så har ni inte rätt i er anklagelse mot Miljöpartiet rörande flyg.

Jag rekommenderar att du så snabbt du kan läser följande länk som klart visar att flyget är helt fel från Centerns och Folkpartiets sida:

http://www.alliansfrittsverige.nu/2010/04/april-20-allianspolitiker-i-massiv.html

Mvh

Roger Jönsson (s)
Ystad

Mary X Jensen sa...

Roger tack. Jag ska kolla, absolut. Och ska sjölvklart korrigera uppgiften om jag anser att det är fel.

Magnus Carlbring sa...

Förbifarten är redan gammaldags.

Redan 2008 skrev ett stort antal forskare under ett upprop mot den: "Att bygga Förbifart Stockholm beräknas kosta minst 25 miljarder. Projektet driver på trafiktillväxten, sprider ut Stockholms tillväxt och ökar bilberoendet. Vägen förstör grönområden, skövlar värdefulla kulturmiljöer och försämrar möjligheterna till friluftsliv och rekreation.

Förbifart Stockholm löser inte trängselproblemen – för det krävs effektiva trängselavgifter och bättre kollektivtrafik."

http://www.aftonbladet.se/debatt/article3315080.ab

Det handlar intom elbilar, eller inte. Det handlar om oerhört mycket pengar som kan användas till kollektivtrafiklösningar, istället för att spränga tunnlar och bygga broar genom och över Stockholms sanslöst vackra ytterområden.

En folkomröstning är väldigt smart i den här frågan, då det förstås också finns borgerliga väljare - särskilt de som bor i de bostadsområden eller nyttjar de friluftsområden som finns de områden som påverkas av byggandet: - Sätra Mälarhöjden Kungshatt Lovön Drottningholm Grimsta Bromma Vällingby osv osv osv - som är helt emot Förbifarten.

Hemlige sa...

Ja naturligtvis måste det satsas på batteriforskning. Tänk så illa det skulle vara om en Moderat skulle tvingas färdas med kollektiva färdmedel!

Anonym sa...

Stockholmarna fick ju själva rösta om trängselskatten och då valde man ju att behålla den. Är folkets åsikter verkligen så farliga?

Och ja, batteriforskning är väldigt bra, men vi kan inte ersätta den svenska fordonsparken på så kort tid och analytikerna menar att elbilar även i framtiden kommer att stå för en väldigt liten del av marknaden.

Anonym sa...

Nu drev ju alliansen kravet pa folkomrostning vid trangselskatten. Det betyuder ju faktiskt att alliansen ar lika ansvarstagande som dom rodgrona nar det galler infrastruktur och vad man star for. Dessutom sa blev det ja i stockholm och nej i lanet, och alliansen lovade med trangselskatten att dom skulle folja lanets rost, vilket dom inte gjorde. Det ar val kanske darfor man inte tycker om folkomrostningar overhuvudtaget. Man gillar bara folkets asikter, om dom har ratt asikter.
/D