tisdag 15 juni 2010

Även statsministern har synpunkter på mobbning...

DN har frågat Reinfeldt om mobbning med anledning av de skriverier som pågått i ämnet under senare tid. Han är oroad säger han och ställer sig samtidigt frågan om det är så att det blivit mer eller att det är så att vi numera synliggör det.  Det finns vissa sidor hos Fredrik Reinfeldt som jag gillar extra och det är just det här resonerandet kring olika frågor.

Beteendevetenskapen måste in i politiken och det är därför jag själv engagerar mig så hårt i just dessa frågor. Fredrik Reinfeldt må vara instrumentell mellan varven, det ingår i hans roll som statsminister. Men han har också läst psykologi på universitetet och det gör man om man är intresserad av människan och det framgår ofta i hans resonemang. Den cyniske säger förstås att man läser psykologi för att veta hur man ska lura andra, själv läste jag beteendevetenskap för att försöka förstå människan som varelse. Inte helt enkelt måste tillstås, men lite förändrar det dock inställningen till omvärlden.

Jag har själv skrivit en hel del om mobbning på senare tid, det har varit ett aktuellt ämne och det finns nästan alltid på närmare håll än man tror. Men det är också lätt att använda begreppet mobbning lite vidlyftigt. Många gånger så kallar vi allt svinpälsigt beteende för mobbning fastän det kanske inte är så. Egentligen borde kanske ordet mobbning bort och komma in i samma värld som systematisk psykisk/fysisk misshandel för det är vad det handlar om. Det är utifrån den drabbades sida man ska ta ställning. Det finns inget som heter "det där var väl inte så farligt" om någon upplever sig illa behandlad. Det beror alldeles på hur man känner för saken. Rent allmänt handlar det om bara om att vara lite snäll och hyfsad mot varandra. Att det ska vara så svårt kan man fundera över. Att skapa regler och lagstifta och inspektera kanske inte är lösningen, vi har den inom oss själva. Var snäll mot andra.

Visst kan det uppstå hätska känslor mellan människor för att man tycker olika, men de måste levas ut, det är när de fortsätter efter avslutade samtal som det blir frågan om mobbning. Det är när det fortsätter man nog ska resa sig och gå. Kan man inte det för egen maskin ska man få hjälp. IMHO.

Svinpälsar

Under diskussionerna på twitter och Facebook fick jag en länk från Erling Hellenäs där han beskriver hur Jantechefen beter sig. Är det någon som känner igen sig? Läs här.

Svinpälsigt beteende är ett begrepp lånat från Sophia B på bloggen Dexion, en blogg som rent allmänt alltid är intressant att läsa.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Och hur kategoriserar du Reinfeldts behandling av Karl Sigfrid under FRA-omröstningen?
Mobbing/svinpälsigt beteende? Kanske båda?

Anonym sa...

Hur tycker du att mobbningen på Mona sköts? och nu Maria W? dj—la hycklare.

Mary X Jensen sa...

Att man kan bli förbannad på ett möte gäller väl alla det är inte samma sak som att systematiskt utsätta någon för illdåd under längre period. Det är mobbning. Jag var inte med på just det mötet.

Kalla mig inte hycklare. Jag mobbar vare sig Sahlin eller Wetterstrand. Men det är patetiskt vad det börjar skrikas i sosseleden så fort någon annan uttrycker sig om dessa två, öven om det gäller sakfrågor. Borgerliga politiker får dock kallas vad som helst och det ska vara OK.

Anonym sa...

Anonym 1 här:

Så det är bara mobbing om det sker fler gånger än en? Det var det dummaste jag hört!

Klart att du inte var med på mötet, det var ju ett riksdagsgruppsmöte. Med vittnesmål från deltagare finns.

Mary X Jensen sa...

Just det Anonym 1. Definitionen på mobbning är just när det sker vid uppräknade tillfällen. Kolla upp det innan du kallar det dumt.

Jag känner också de som var med, mycket väl till och med. Så jag vet att det inte var nåt kul möte. Men mobbning ska man inte kalla det. Jag stöder Karl Sigfrid rent allmänt.

Anonym sa...

Får ge dig rätt om definitionen på mobbing, my mistake.

Ofredande, hot, pennalism - bättre så?

Du är trots allt ett riktigt politikerämne Mary - semantik är viktigare än innehåll!

Mary X Jensen sa...

Anonym - Jag skulle snarare säga - tappat koncepterna och betett sig j-t dumt. Kan hända alla. Bra är det inte.