söndag 13 juni 2010

Det går upp och det går ner i opinionsmätningarna...

Gårdagens sorg byttes till glädje idag. Nu är moderaterna största parti igen och socialdemokraterna ligger efter. Mätningarna duggar tätt och de visar olika och man får ta dem med en nypa salt. Själv väljer jag att tro på det jag tror på och bestämma mig för att det går bra för moderaterna. Vara glad när det ges möjlighet och fortsätta med det även när det ser lite dystert ut och då med inställningen att det alltid är för tidigt att ge upp.

De tidningsrubriker och bilder vi såg häromdagen med förtvivlade partiledare och hemliga strategimöten har idag förbytts till det omvända. Det går inte att tro på statistik oavsett vad de lärde säger. Allt beror på, oftast något annat som inte mätts.

Igår roade jag uppenbarligen socialdemokratiske bloggaren Johan W i bloggen mitt i steget genom att uttrycka mig ur min egen diskurs där jag talade för min favoritmiljömoderat och bortsåg från att centern har miljöministerposten. Det föranledde genast en blogg förstås. Äh - jag bjuder på det Johan och  undrar om du är lika kaxig idag? Jag trodde på starka moderater igår och idag bekräftas den tron av en ny undersökning. Vad jag däremot inte stirrar mig blind på är opinionsundersökningar. De visar som sagt hit och dit. Lena Melin tror att de rödgröna retat upp väljarna. Reinfeldt kan le igen. Gör det.

RoseMarie på Kulturbloggen betraktar opinionsmätningarna som skräckscenarios och menar att moderaterna äter upp KD och C och att Socialdemokraterna inte gör det med sina allianskolleger. Nej, i det fallet är det väl snarast tvärtom. Sen kallar hon mig och Mark Klamberg för regeringsbloggare och undrar hur det känns att vara emot Ipred och FRA-lagen som sådana. Jo, tack bra svarar jag. Någon måste vara envis och hålla frågorna vid liv. I ett stort parti tycker inte alla likadant i alla detaljer. Jag utgår ifrån och hoppas att den höjden också finns i socialdemokraterna, eller så är alla nickedockor där. Vad vet jag.

Moderaterna är största parti idag och det ska jag glädja mig åt och hålla fast vid. Fredrik Reinfeldt känns trots allt betydligt stabilare än alternativen. Sen får andra tycka vad de vill.

Dick Erixon tycker att SCB kan slänga sig i väggen och tror mer på dagens Sifobarometer. Personligen tro jag alltid på min egen övertygelse oavsett statistiska bedömningar. Inget vindflöjlande här inte. Bekymrad kan man dock vara över att SD har så många supporters. Med dem som vågmästare så blir det bekymmersamt.  Men Piratpartiet och alla ungdomar och internetmänniskor kan också skrälla. Valutgången kan bli hur som helst, men jag vet vad jag ska jobba för...



SvD Aftonbladet GP HD Expressen DN

Bloggar: Johan W (S)   Peter L Andersson Peter Högberg  Krassman - alla aningens mindre kaxiga idag. Att vi inte vill ha SD som vågmästare är vi dock överens om.

Tokmoderaten skriver på sitt sätt. Ekonomisten är nöjd, men tycker liksom de flesta att vi går mot ett öppet val. Böhlmark, Kent undrar om vi är på väg att skapa historia. Jag nöjer mig med att vara nöjd. För opinionsmätningar blir man inte klok på. Pophögern noterar och analyserar.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

13 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har aldrig trott på Mona
Och nu ska vi börja visa SD den respekt de förtjänar! Genom att rösta på SD för att få bort den oerhört kostsamma flyktinginvandringen får vi mer pengar till våra pensionärer, skola vård omsorg!

Anonym sa...

Jag hoppas vid gudarna att inte Alliansen börjar samarbeta med SD för då kommer Alliansen bli kända som rasistsympatisörerna!

@SD:

http://www.youtube.com/watch?v=RkZC7sqImaM&feature=related

Slasher sa...

Men nu börjar det bli bra löjligt med de här opinionsundersökningarna. Det är ju olika resultat varannan dag. Det där är ju inget att lita på längre.

Thomas! sa...

Vart tog "raset" för SD, vägen?

Anonym sa...

Tyvärr men den första anonyma kommentaren har rätt. Att släppa in 12.000 somaliska analfabeter, där för övrigt kvinnorna inte ens vill eller kan arbeta någonsin, är inte rätt väg att gå. Ett studiebesök i Borlänge kan ge en liten vink om vad som kommer att hända om man fortsätter.

Jag är säker på att många lämnar de röriga röda just av denna anledningen. Röstar man in Ohly tar man in en person vars parti bokstavligen vill öppna gränserna fullt med bibehållen samhällsservice även till de som inte har rätt att stanna här. Få vanliga medborgare uppskattar det. Om man inte tar steget till SD så ligger Fp nära till. Gör man rätt kan man fånga upp många av dem som tvekar. Sticker man huvudet i sanden eller bara låtsas som det regnar går de direkt till SD.

Johan Westerholm sa...

Mary

Härskarteknik igen? Att inte komma ihåg namn, i mitt fall efternamn, är ytterligare en klassiker..... Det är tyvärr andra gången på två dagar du "råkar" göra fel. Eller har jag fel?

Klassiska knep.

mvh

Johan

Mary X Jensen sa...

Haha Johan nu är du överkänslig. Nog vet jag vad du heter i efternamn även om jag skriver fel ibland. Det är nog mer ålderstecken än härskarteknik i så fall. Idag var det helt medvetet att kalla dig Johan W - kärt barn har många namn och inget med härskarteknik att göra.

Fast tillstår att jag har läst 10 p praktisk retorik så jag skulle kunna om jag ville. Men inte mot dig.

Johan Westerholm sa...

Mary

Då hoppas jag att det är en annan Johan Westerlund du menar i texten. Nuvarande länk

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7289664.ab

leder till en artikel om en våldtäkt. Mycket kan du anklaga mig för men inte för våldtäkter på kyrkogårdar.

Kanske dags att ta bloggpaus ett par dagar?

;)

Johan

Johan Westerholm sa...

Mary

Förtydligande: Eller våldtäkter över huvudtaget.

mvh

Johan

Anonym sa...

SD:s valresultat 2010, för den som är intresserad!

Beräknat enligt följande;
Medel i opinionsundersöningarna juni: 4,1%
Bradley-effekt faktor (från valet 2006 för SD): ca 50%
(Källor: status.st, för Bradley: se wikipedia.)
4,1*1,5=6,15%
Sen tillkommer ev valspurt.
Seså, spring till internet-spelsidorna o tjäna en slant. Detta är (i princip) fakta. Varsågod.
Tilläggas kan att detta är nära 500´000 svenska röster. Så de som tror att det är några finniga unga män som röstar på SD, bör nog tänka om lite, och uppdatera sin kunskaper till 2010.
Ta gärna en titt i en förort nära dig nån kväll (om du mot förmodan vågar), så blir vi nog en SD-röstare till.
Ha en bra dag! :)

Anonym sa...

tror du länkat lite fel - rosmari på kulturbloggen hamnar hos aftonbladet som skriver om våldtäkter...

Mary X Jensen sa...

Tack för påpekanden alla. Länkarna blev lite hit och dit idag. Tror att det kanske är smulor i tangentbordet så att inte ctrl+c tagit ordentligt utan att den senaste länken legat kvar. Nu har jag fixat i alla fall och hoppas att det är rätt nu. Som det kan bli.

Johan Westerholm sa...

Mary

HA! Påkommen, du äter alltså kakor när du bloggar!

PS: Det gör jag med..... önskar att fler kunde komma ut ur skafferiet.

;)

Mvh

Johan