lördag 21 augusti 2010

Alla förstår inte allt...

Kanal 5 ska nu visa ännu en såpavariant. Denna gången handlar det om att fylla 20-åringar med sprit och visa dem ha sex i TV, inte längre under täcket som i tidigare varianter.  Alla deltagare har skrivit under och förstått vad det innebär säger producenten Martin Akander. "Det finns ingen från produktionen eller Kanal 5:s sida som säger åt dem att göra si eller så utan det är deras egna val. Det här är dokumentärt."

De flesta normalt tänkande människor vet att där spriten går in där går vettet ut och mycket händer som inte är helt genomtänkt. De är myndiga och fullt medvetna om vad de ger sig in på menar producenten vidare. De verkar uppenbarligen vara sprutfulla, vet man då vad man gör? Det brukar inte vara kännetecknande för alkoholberusning att medvetandet är vid bästa vigör. Nej, han får ursäkta en som varit i 20-årsåldern. Då kanske man tyckte att man var vuxen, men sett i spegeln så var väl inte alla beslut och handlingar så himla genomtänkta och lyckade.

Kalla mig gärna moraltant, i det här fallet så är det närmast en komplimang. Jag tycker och hoppas att jag delar den åsikten med många, att det inte är OK att det produceras program när fulla ungdomar har sex med varandra inför publik. Det här känns inte OK. Det är inte sexet i sig jag tänker på nu utan på deltagarna, hur ska de må efteråt? När de nyktrat till och inser vad som hänt. För det kommer att hända saker och det kommer att få efterverkningar i själen för de flesta av deltagarna, det vet nog alla. Att de blir omhändertagna av en psykolog räcker inte. I och för sig säger väl just den servicen en del om att även producenten för programmet förstår att detta kan få konsekvenser för de deltagande. Att utsätta ungdomar för detta är helt ovärdigt. I tjugoårsåldern är man skör och har just börjat sin väg mot vuxenvärlden, det ska man inte behöva exponera inför en hel TV-publik. Vi har sett en hel del märkliga program tidigare där man vänt ut och in på människors smutsiga hem och exponerat deras kontaktsvårigheter, alla TV-tittare har kunnat sitta hemma och skratta åt dem. Vad är detta om inte mobbning på hög nivå?

Fy skäms Kanal 5. Visst står det alla fritt att tacka nej, men hur kom ni på en sån här idé? Vad är det som gör att vi tillåter denna mobbnings-TV? Det blir allt svårare att hålla i sär verklighet och fiktion.


Aftonbladet

2 kommentarer:

Monika Ringborg sa...

Vet inte vad jag skall säga. Femman visar många gånger intressanta program, men jag föredrar kanal 8 och kanal 3.

Femman visar också SYTYCD.
Mycket bra program, som jag följt i många år.

När det gäller just det här programmet tänker jag inte uttala mig om det är det värsta förrän jag sett det. Ofta överdrivs inslag av den här typen för att få tittare.

Det finns något märkligt i att framföra ett budskap om att individen själv skall ta ansvar för sitt eget liv, samtidigt som man bestämmer ramarna för detta ansvarstagande. För mig rimmar det illa.

Sen vet jag inte om folk skrattar åt dem som har samlartvång. Det är ytterst tragiskt. Här kan man ju fråga sig om man skall visa det. Ett skäl kan ju vara att man får förståelse för varför det ser ut som det gör hos vissa. De kan inte hjälpa det.

Mary X Jensen sa...

Tyvärr Monica så skrattas det åt deltagarna i dessa konstiga såpor. En blev av med jobbet när chefen såg på TV hur hon hade det.

Jag tycker att det är synd på Kanal 5 som jag också brukar kolla på.