måndag 23 augusti 2010

Bröd och skådespel åt folket...

Den här valrörelsen blir bara intressantare och intressantare. Först föreslår socialdemokraterna alla möjliga finnessrika tjänster utmed SL-trafiken. Precis som om det skulle vara en hit, det enda man vill är att det ska fungera. En vidare relation med de allmänna kommunikationerna har vi nog inte tid med. Nu föreslås att åldringarna ska få clowner på äldreboendet, det är miljöpartiet som kommer med det påhittet - jag säger som den kände detektiven Johan Falk - Men va fan... Ja det blir bara fånigare och fånigare det här. Eller skojigare och skojigare kanske - Per Gudmundson känner sig så road att han till och med föreslår en vallåt till MP. Thomas Böhlmark reflekterar på sin blogg, läs den.

Bröd och skådespel till folket så håller de sig lugna, eller hur var det var man sa... Har de rödgröna inga seriösa utspel att göra i valrörelsen kan man undra.

Jag har dessvärre upplevt när min numera avlidne far fick vara med om nöjen på demensboendet. Det var fasansfullt. Vad han ville ha var social gemenskap med riktiga människor. Inte föreställningar och trams. Vid ett tillfälle stod en gravallvarlig man och spelade dragspel och sjöng allsång med alla. Han drog inte på munnen en enda gång under hela tillställningen. Fasansfullt och rent kränkande för gamlingarna tycker jag. Det tyckte min far också som var mer intresserad av att prata politik och delta i samhällsdebatten. Han led och jag såg många av de äldre sitta och nicka artigt så som man gör i den åldern, lite nickande i smyg till varandra dock.

Visst var han lite dement och visst blev det lite si och så, men stunderna däremellan var han knivskarp och hade full koll på vad han ville och tänkte. Att bli inlåst på ett demensboende tillsammans med andra som det inte längre gick att kommunicera med var fasansfullt för honom. Demens är ingen sjukdom som bara är av och på från den ena dagen till den andra. Det sker stegvis och det borde absolut vara förbjudet att flytta en människa från sitt eget hem rakt in på demenshemmet och bli inlåst med kodlås och ickekommunicerande boende och personal som inte har vare sig svenska som hemspråk eller den kulturella bakgrunden som gör att de gamla kan känna sig trygga.

De gör nog så gott de kan där på äldrevården, men de har svårt att få fatt på personal och det bgränsar. Skulle man på detta komma med clowner för att pigga upp är inte säkert en självklar hit. Clowner är för barn, gamla är inte barn. De är männniskor med erfarenhet och spännande liv bakom sig. De ska bemötas med den respekt de förtjänar och inte betraktas som småbarn. Ewa Samuelsson anser att clownidén är fördummande. Kultur rent allmänt är bra för alla, men den ska vara på relevant nivå. Äldres ska inte underskattas och framförallt ska de få välja själva vad de vill göra. Respekt för våra äldre efterfrågas.

Jag tror mycket på den satsning som alliansen idag föreslog för de äldre. Konkret, rejält och vuxet. Inget trams. Jag börjar nästan gråta när jag läser att man vill satsa på olika boendeformer för äldre, ty min far hade säkert fortfarande varit vid liv om han fått en bättre och mer stimulerande miljö sin sista tid i livet och inte behövt flytta från sitt eget boende ena dagen in till inlåst demensboende den andra. Hade vi vetat vad det skulle innebära hade vi sökt andra lösningar.

Vi har hört om äldre par som behövt splittra på sig  för att den ena behöver mer vård än den andra. Alliansen vill ge stimulansmedel till kommuner för att äldre par ska få bo tillsammans. En självklarhet kan man tycka men inte lika enkelt i praktiken dessvärre.

Samtidigt vill man ocks göra en omfattande utbildningsinsats och ge kunskapslyft åt personalen inom äldreomsorgen och därmed ge dem möjlighet att växa i sina yrkesroller.

Jag blir glad av det här förslaget. Så mycket som jag har engagerat mig i frågan personligen så känns det som en riktig vinst även om det nu är för sent för vår egen gamling så finns det hopp för andra. Christian Gustavsson tycker som jag.

Läs om förslaget på Alliansens hemsida.



Bloggar: Trebarnslandet Ring Boman för protokoll Krohniskt

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

1 kommentar:

Patrik Mörée sa...

Och vänligen notera två saker:
För det första så var det där med clowner inte något som Dingizan råkade häva ur sig, utan hon upprepar det med "Dessutom kan folk som hör dåligt ha behållning av clowner. Men det kan förstås även vara folk som kommer dit och sjunger eller spelar teater."
Kan förstås även vara... vad snällt av henne. Vid 24 års ålder har jag stått på scen åtskilliga gånger, jag har spelat i rockband, jag har skrivit egna monologer och parafraserat Shakespeare i egenskriven text, jag har hört Beethovens 5 live i sin helhet... jag lovar, den jävla mupp som försöker utsätta mig för clowner vid 80 års ålder ber om att få en krycka uppkörd i arslet. Hur kan man bara ha en sån nedlåtande attityd mot våra äldre? Jag saknar ord för att beskriva mina känslor inför det.
Ställ det mot Alliansens idéer om utveckling av äldrevård - vårt flaggskepp är FP:s ut-och-gå-garanti. När vänstrarna talar om clowner (CLOWNER?! Jag kan bara inte komma över det) talar vi om att vi vill hjälpa alla våra äldre som så önskar till att komma ut och röra på sig i friska luften, ta en promenad i hemstaden. Varför röstar folk vänsterut? Jag trodde jag förstod för några veckor sen, men det ligger som en blöt tvål i händerna nu en liten månad senare.