fredag 17 september 2010

Hantverkare och yrkesfolk ska kunna vara stolta över sina jobb...

Vi behöver bort från dikotomin i samhället. Allt behöver inte ställas emot varandra. Det kan mycket väl fungera med både och. Att alla ska gå på högskola och bli akademiker är inte rätt sätt att vare sig tillfredsställa arbetsmarknaden eller att göra människor lyckliga och framgångsrika. Alla är inte teoretiskt lagda och intresserade av universitetsutbildning. Varför bortser man från det?

Jag tycker att det är oförskämt av socialdemokrater med flera att säga att andra nedvärderar människor som inte är akademiker och att man det handlar om att hålla tillbaka människor. Det är precis vad de själva gör genom att kräva att alla ska bli akademiker. Alla vill inte bli det. Andra talanger är också viktiga i vårt samhälle. Att kunna ett hantverk eller bli specialist på något som inte kräver högskoleutbildning är också beundransvärt, fint och nödvändigt.

Den som ändrar sig i livet kan alltid läsa vidare. Det finns alltid chanser. Det gäller att ta dem och gör man inte det eller vill man inte så kanske man inte ska bli påtvingad.

De arbetsgivare jag pratade med på Entreprenörsdagen som anordnades av Svenskt Näringsliv var alla samstämmiga. De brydde sig inte om vad folk har för utbildning utan tittade mer på personligheten och annan kompetens. Jag har varit ansvarig för traineer på ett av de stora statliga företagen. De kom med magisterexamen och höga betyg i bagaget och fick börja på lagret eller i excelarken för att ingen annan skulle bli ledsen. Snacka om slöseri med resurser tyckte dom som kom med studieskulder och ofta varit hårt kämpande med studier i flera år och hade hoppats på att de skulle bli chefer direkt. Så fungerar det inte.

En del är teoretiskt lagda andra är praktiker och en del är autodidakter, personer som lärt sig själva och faktum är att de senare ofta är de duktigaste för att de är passionerade och intresserade av vad de gör och vågar jobba utamnför gränserna. Måhända att de inte kan skriva akademiska papper och ställa upp rapporter på rätt sätt, men det går att lära sig det också. Och vad är det som säger att just det måste göras på visst sätt. I forskningvärlden är det nödvändigt av alla möjliga skäl, men utanför den?

Jag ser inte att yrkeskunskaper är ett sätt att trycka ner personer. Det behövs akademiker, men alla kanske inte ska bli det, farmföraltl för att de inte vill. Det behövs duktigt yrkesfolk också och de ska kunna få vara stolta över det. Det är socialdemokraterna som hela tiden vill sätta upp grupperna mot varandra enligt gammal hederlig dikotomi. Vi mot dom.

Bättre att skapa stolthet hos alla grupper. Var och en blir lycklig av att få hålla på med det man kan och inte behöver pressas till annat som känns fel. Vill man läsa upp till högskolebehörighet efter ett par år i arbetslivet ska man kunna göra det och det kan man även i det nya skolsystemet. Det finns inga hinder, det finns regler men det har det alltid gjort. Det handlar inte om att stänga dörrarna som Ohly framställde det igår. Det handlar snarare om att se till att all energi går ut ur rummet bara för att fösntret står öppet i onödan.

Framtiden är att lära sig det man behöver veta och lockas vidare av det man lärt. Inspiration. Inte att fastna i gyttjan och behöva stampa där med teoretiska ämnen som man inte vill eller kan läsa.


Peter L Andersson SVD

1 kommentar:

Monika Ringborg sa...

Jag håller inte med dig, men det förstår du väl nästan.

Återinför 25:4 och ta bort reglerna om att man inte får läsa upp sina betyg, så blir det mer trovärdigt.

Att påstå att företrädare för sveriges enda arbetarparti, föraktar sina väljares yrkesval är nog den värsta anklagelsen av alla. Det handlar om att alla skall ha möjligheten att få båda delarna. Kanske det också handlar om att vi tror dem om detta. Teoretiska linjer behöver mer praktik, men det talar ni inte alls om. De som går där behöver mer praktisk tillämpning av sina teoretiska kunskaper.

Den här uppdelning mellan teori och praktik är gammal. Kan vi inte skrota det och se att man behöver både och vad man än väljer för yrke.

Bättre är det väl att organisera undervisningen så att det blir möjligt. Och den borgerliga läroplanen Lpo94 gav skolan den möjligheten, men den skall ni skrota.

Den läroplan som på sikt verkligen kunnat skapat något verkligt bra. Tillbaka med de borgerliga utbildningspolitikerna från 90-talet tack.