onsdag 1 september 2010

Vänta inte för länge med att rösta...

Från och med idag kan man rösta. Jag ska göra det, idag eller imorgon. Visst är det något speciellt med att rösta på valdagen, men vis av en egenupplevd historia tänker jag inte chansa.

Det var dagen före valet 2006. Mina barns far ramlade ner från taket och bröt sin fot och det rejält. Han behövde hjälp. Vi for till sjukhuset akut, det blev väntetider, gipsning osv. Han skulle få bo hos dottern i Rönninge för att komma i ordning. Då uppstod problemet  - hur i hela friden skulle han nu kunna ta sig till vallokalen? Vi hem och rotade fram röstkortet och iväg från Åkersberga till Rönninge en sträcka på några mil. Själv kunde han inte gå så det blev fråga om att rösta genom bud. Så enkelt som att rösta rätt upp och ned i närmaste lokal var det inte. Ty budröstningar togs bara emot i Södertälje. Puh.  Det var verkligen en strid med tiden. Men rösten hann in. Vi räddade en röst.

Jag tänker inte chansa på att allt är i sin ordning på valdagen utan röstar i förväg.
Läs allt om hur man gör här i Valstugan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Varför ska det vara så krångligt att rösta om man inte är i närheten av sin "egen" vallokal. Jag skrev för något år sedan till valmyndigheten att ALLA vallokaler skulle ta emot ALLA röster.
Om jag röstar på min "egen" vallokal röstar jag som vanligt. Röstar jag på en annan vallokal behandlas mina röster som poströster, eller som röst genom ombud i ditt fall.
Eftersom det är betydligt färre lokaler för förtidsröstning kan det vara ett smärre h-e att leta rätt på den i sista minuten. Vanliga vallokaler står då nästan som spön i backen om man jämför. Med personal på plats osv. Skulle underlätta för den som vill rösta.
Visst kan man förtidsrösta, men det är något visst att gå till en vallokal.
Men ännu har man inte infört det. Det är väl för enkelt.
el Persson