fredag 29 oktober 2010

Expressen som paparazzi...

Man tar sig för pannan när man ser hur Expressen likt franska paparazzizar visar bilder på en som gråter. Bilder tagna med teleobjektiv! Skäms ni inte? Det är inget fel att visa känslor genom att gråta. Tvärtom skulle jag vilja säga. Det visar att man är en människa. Man kan gråta av många skäl. Tänk om det är så att hon gråter av rörelse för att hon blir glad över allt stöd hon får överalltifrån. På Facebook har många gjort om sina profilbilder till Sofias. Det är verkligen starkt.

Drevet mot Sofia Arkelsten är lika klassiskt som vidrigt. Vi har sett det förr. Bytet ska läggas ned till varje pris. Vad håller ni på med? Må dessa bilder bli det som fäller intresset för denna typ av personförföljelsejournalistik. Om så vore har det hela uppnått ett gott syfte.

Indignationen för en av Shell betald resa står inte i proportion till den skada media nu utsätter en enskiild person för. Hur kan ni bara? Detta är mobbningsfasoner utan några som helst gränser. Det finns ingen anledning att pressa Sofia Arkelsten på det här sättet. Hon har förklarat sitt ställningstagande. Hon har varit öppen med sitt politiska arbete både förr och nu. Det är bra gjort av henne, hon har inte stuckit under stol med något.

Däremot så bör man diskutera principerna och starta en sakdiskussion kring hur en riksdagsman ska kunna agera. Det är inte självklart att de regler som finns är bra och är de tydliga nog är en annan fråga. Är det rimligt att det ska vara så att politiker ska sitta inne på kammaren utan att ha kontakt med omvärlden bara för att det kan uppstå diskussioner om otillbörlig påverkan? Är det rimligt att en politiker alltid måste betala sin egen mazarin för att inte behöva hamna på första sidan i Expressen och betraktas som mutkolv. Var finns rimligheten i reglerna? Hur kan de tydliggöras? Erik Laakso funderar lite kring hur lyxigt det är att vara borta från sin familj i tid och otid och kalla det lyx vet nog inte vad det är frågan om. Jag minns själv när jag under tidigare yrkesliv reste väldigt mycket och många sa vad kul för dig att du får resa runt så mycket i världen. Själv tyckte jag att det var lagom kul att sitta i ett konferensrummet med mina kolleger från världens alla hörn, det fanns ofta inte ens fönster där, mötena var långa och intensiva, inga 8-timmarsdagar där inte. Det är ett evigt slit och långt bort från de bilder från olika turistmål man kan se.

Låt oss hoppas att detta drev är det sista som tidningarna gör. Vi är många som mår illa av framfarten och känner förakt för metoden. Det är inte bara vi som är moderater som gör det heller. Socialdemokraten Widar Andersson skriver i Aftonbladet att han anser att fler borde göra som Arkelsten. "Riksdagsledamöterna är folkvalda. De avgör själva vilka intressen och aktörer de vill låta sig påverkas av. Riksdagsledamöter är per definition jäviga. Det är deras uppdrag." Fundera lite på det.

Men som sagt vem vet om inte det här drevet kan slå tillbaka på medierna. I synnerhet när det drabbar en hygglig person som Sofia som på så på många sätt är ett föredöme som politiker. Hon är öppen, trevlig och social. Det går att få kontakt med henne hon är aldrig dryg. Hon skrattar och hon bryr sig och hon deltar i livet som pågår. Precis som en politiker ska göra.

Det finns anledning att fundera kring huruvida någon person överhuvudtaget vill ta på sig politiska uppdrag framöver. Är det värt priset? För ingen av oss duger förmodligen om det är Snövitspolitiker vi vill ha.

Mitt i all denna röra stiger moderaterna till 35.3% i opinionsmätningarna som också Kent  och Tokmoderaten har uppmärksammat. Jag tror inte att det kommer att förändras efter det nu pågående mediedrevet, däremot kan det bli så att det slår mot de tidningar som gör de värsta övertrampen. Expressens bilder på en gråtande Sofia Arkelsten var nog det värsta hittills. Dock tror jag att Sofia kommer att vinna sympatier. Har alla tur så kanske detta vänder sig mot den press som hellre sätter dit enskilda än tar tag i de principer och sakfrågor som borde diskuteras. Vi behöver verkligen ha ett annat förhållningsätt till politikern som människa. Om vi alls ska ha några politiker framöver. Att granska det de gör i sin roll som politiker är helt OK, men i övrigt ska en politiker ha samma rätt till personlig integritet som alla andra. Allt annat är omöjligt.

Att korruption ska motarbetas är självklart. Däremot ska vi inte använda det ordet i alla sammanhang. Det vattnar ur allvaret i det hela.


Moderaternas Pär Henriksson förklarar på sin blogg sin syn på mediedrev och granskning.
Nyblivne riksdagsmannen Hanif Bali om sina kontakter med omvärlden.
Jonas Morian tycker också att jakten har gått för långt nu.
Maria Eriksson i SvD.
Lägg ner tycker Anybodysplacebloggen.


Uppdatering: Ankersjö Fredrik i Sollentuna  Resumé tar upp Expressens bilder.

Uppdatering: Thomas Matsson tycker att det är felaktigt och okunnigt att tala om paparazzi eftersom det Expressen använt teleobjektivet till inte är hemma hos någon utan rakt in på ett kontor. Nja... håller nog inte med där. Personlig integritet har man rätt till på jobbet också.
(intressant)


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

9 kommentarer:

Tina Testar sa...

Väl tänkt och formulerat! Jag hoppas att vi genom att visa att vi står bakom vår partisekreterare utgör en typ av sköld som gör att somliga journalister och fotografer håller sig borta. De är inte det minsta önskvärda till skillnad från Fia som är både önskvärd och älskvärd.

Johannes Ek sa...

Jo, det är synd om Arkelsten som får ta ansvaret för en hel politisk kultur.

Men varför kan inte politikerna tänka efter själva då? Självklart är det fel att ta emot presenter från lobbygrupper som vill påverka politiken! Herregud, har politiker ingen som helst etik och moral nu längre?

Man kan inte ta emot presenter och sedan påstå att man är objektiv. Man kan inte resa på Shells bekostnad, äta deras mat och ha trevligt med Shells höjdare i solskenet och sedan lovsjunga Shell i alla tonarter inför riksdagen. Jag tror att det är dags att skicka hela riksdagen på etikutbildning!

Varför ska det krävas ett mediadrev innan man ens börjar prata om att rensa upp i lobbyträsket?

Nu är min förhoppning att Arkelsten får sitta kvar och att man gör allvar i att styra upp regelverket angående mutor för alla politiker, även när mediadrevet är över.

Fredrik L sa...

Även jag tog upp detta igår...

http://fredrik.vartsollentuna.se/2010/10/28/illa-jag-mar-illa/

Det får vara slut nu...mer skriver jag inte i ärendet idag, har lovat de på Facebook.

/Fredrik i Sollentuna

Monika Ringborg sa...

Jag läser bara SvD, Sveriges enda vettiga landsomfattande tidning.

Non per se sa...

Klok resonemang Mary! Jag skulle tilläga dock och det har redan sagts att Fia just som Miljöpolitisk talesperson och riksdagsledamot med miljöengagemang har inte kunnat välja annat än att besöka Schell, Kärnkraftvärk, provkört bilar med ny miljöteknik för att kunna vara ännu mer trovärdig pga sina upplevda erfarenheter. Sofia Arkelsten personifierar civilkurage i mina ögon vilket betyder i det här sammanhanget också att leva för och i sanning. Det innebär att hon genom sin konsekventa öppenhet är och har hela tiden varit beredd att låta sitt engagemang få konsekvenser och drivs av övertygelsen att samverkan över alla gränser är strategin för framgång inte minst vad gäller miljö och miljöpolitik. Jag hoppas att det som ger hennes civilkurage näring och håller det vid liv även när konsekvenserna blir tuffa och svåra som nu för henne, förankringen i en sammanhängande syn på människan och samhället ger svaret på frågan vad som är värdefullt i den politiska tillvaron.

Anonym sa...

privilegium

Unknown sa...

Moderaterna fortsätter sina censurkrav på media, det är ju nära kopplat till det vidriga övervakningssamhälle som man redan infört.

Mary X Jensen sa...

Kerstin du har en syn på människor som jag ogillar...

Anonym sa...

Själv har jag svårt att hetsa upp mig över detta drev.
Så länge moderatdrevet mot svårt sjuka och svaga personer så går det inte hur jag anstränger mig att känna minsta empati till Sofia.

Fina Stockholmsmoderater ingår liksom inte i mitt empaticentrum.

Dom finns liksom på en helt annan planhalva av livet.

Förresten är svinaktigt beteende bara en automatisk konsekvens av det individualistiska jag-sverige.

Det styrs av evolutionära naturlagar.

Sköt dig själv och skyll dig själv är liksom ett otvetydigt "allmänningens dilemma".

Vill man vara fin så får man helt enkelt lida pin.

Och det kommer bara att bli värre och värre.

Tur att jag börjar närma mig den tröttsamma ålderdomen. Demens blir ett funktionellt skyddssystem.