måndag 20 december 2010

Reinfeldts jultal...

Idag hade jag tänkt mig att dra till stan och Skansen för att lyssna på Fredrik Reinfeldts jultal. Dessvärre stötte det på patrull på ett tidigt stadium. Mycket snö, plogning av vall, ensam inte så stark kvinna med spade och trasig snöslunga... ja ni begriper. Ta tåget då säger nån. Haha...






Men nu lever vi som vi gör med internet och moderna medier så talet kunde följas hemifrån via dator och TV. Därför kröp jag upp i en soffa med en kopp kaffe, lindade in mig en filt och lyssnade hemma helt enkelt. Jag tyckte rent allmänt att det var ett bra tal. Lugnt och sansat. Han talade om den frihet vi har här i landet och att det var just den som självmordsbombaren avskydde och ville störa genom sin handling. Han talade också om hur olika religioner måste kunna leva sida vid sida i vårt land. Det är faktiskt en idealsyn som man kan dela. Men alla inser dock hur svårt det kan vara att efterleva detta.

Särskilt med religioner som inte har samma inställning till öppenheten. Öppenhet, frihet och mångfald kännetecknar det svenska samhället menar statsministern. Så känner jag också att jag vill se på det hela. Det samhället är dock hotat nu menade Reinfeldt, av radikala gruppers hat mot vårt fria samhälle. Min egna farhågor är dock av ett annat slag och det är vårt sätt att skydda oss mot dessa hot med övervakningslagar av allehanda slag den ena värre än den andra. Frågan som måste ställas är det värt det? Känner vi oss tryggare av att få vår personliga integritet begränsad. Vi får hoppas att det kan balanseras på ett vettigare sätt än det vi ser framför oss idag.

Inför nästa valperiod avser Fredrik Reinfeldt att resa ut i landet och träffa ungdomarna - Vi har missat att lyssna på dem menade han. Jag har ett tips till statsministern. Tag med det där med internet på agendan. Där har vi en stor grej. Det finns ett glapp mellan många vuxna och de unga just i den frågan, där ka man lära av varandra. Där tappade moderaterna en hel del av de unga väljarna i valet. Jag kan lova att det väldigt kul det här med internet om man sätter sig in i hur det fungerar. En del av oss är mer förtjusta än andra. Å andra sidna vad gäller ungdomarna så lyckades MUF med konststycket att växa mer än någonsin. Så en liten vink åt att det inte är helt fel med politik kan det nog vara.

Böhlmark menar att man inte kan förvänta sig stora reformpolitiska ambitioner i ett jultal. Nej det kan man kanske inte göra. Jag tycker rent allmänt att det var ett bra jultal vi fick höra i år och att Fredrik Reinfeldt har helt rätt i att vi inför julen ska vi söka rätt på barnet i oss. Han har mycket rätt i det tycker jag och önskar Fredrik Reinfeldt en god jul och ett gott nytt år.

(SvD) DN

Talet i Expressen


Inga kommentarer: