lördag 11 december 2010

Så många vinklar och så svårt att förstå...

L Ö R D A G S T A N K A R


Många är inte medvetna om det, men allt vi ser och läser och upplever och uppfattar utgår ifrån våra egna kunskaper och erfarenheter. Det är därför det så lätt uppstår missförstånd. Säg något till en person som är på annan våglängd än ni själva så förstår ni. Det är lätt att döma direkt, men vet man vad den andre menade? Egentligen? Det bästa i såna fall är faktiskt att ställa frågan. Menade du så här? Svaret kan mycket väl bli ett nej. Därför kan det vara lite vanskligt att tolka vad andra säger utan att fördjupa sig lite grann. Man kan ha fel.

När Karl Sigfrid och jag skrev artikeln om yttrandefrihet på Brännpunkt i SvD fick vi många reaktioner. Rubriken satte vi förstås inte själva. Men som bekant så sätter rubriker standard på diskussionen. Både från bloggare och i kommentarerna. Vi talar inte om hur någon ska göra, vi talar om vad vi önskar ska ske, vi värnar om yttrandefriheten och en fri media.

Någon kallade oss naiva. Men hur kan man säga så? Vi uttrycker en åsikt vi har och det är inte samma sak som att utgå ifrån att alla andra delar den.

Någon annan skrev att nu kan de där två se sig om efter en karriär i moderaterna. Men hur tänker man då? Jag är inte med i ett politiskt parti för att bli älskad av alla - det är jag ändå av andra och känner mig trygg i den saken.  Vill man stryka alla medhårs för att vara lycklig kanske man ska välja annan verksamhet. Vara med i en kör eller nåt liknande. Jag engagerar mig för att jag vill delta i samhällsdebatten och tillföra mina egna tankar på det som sker och kanske bidra till förbättringar. Alla frågor är inte partipolitiska dessutom. Yttrandefriheten - Europakonventionen - Demokratin är viktiga saker att slåss för. Vem kan säga något annat? Det märks inte minst på hur denna fråga hetsar upp människor från alla möjliga håll oavsett partitillhörighet hur viktig den är. Det handlar om att försöka tillföra en dimension till.

Jag tar inte ställning för Assange odelat, jag har ingen aning om vad karln har gjort eller inte eller om det är hemskt att han läckt ut information. Men det som hittills kommit fram och bearbetats av stora medier har möjligen indignerat.

Att han för detta verkar dömas av både rättsväsendet och den allmänna opinionen innan vi ens vet om han begått något brott är dock förfärligt. Att det finns amerikanska politiker och högt uppsatta som uttalar att han ska betraktas som terrorist och lönnmördas på grund av Wikileaks är häpnadsväckande trots allt. Det finns dock en motkraftsdiskussion även i USA även om vi inte får ta del av den så ofta i vår egen media. Det är synd för det skulle förmodligen vidga vyerna. Lyssna exempelvis till kongressmannen Ron Paul - han är inte heller någon ung finnig internetkille som man så ofta refererar till när det handlar om frihet på internet, utan en mogen man som tittat lite runt hörnet. Det finns fler dimensioner på det här, den saken är klar. Låt oss diskutera dem nu och lyfta frågan lite.

Och lägg vänligen inte på mig tankar som jag inte har.Världen är inte svart eller vit, av eller på... Livet pågår.

Jag är glad att vara en bråkig kvinna även om jag inte är en av de 10 bråkigaste - ännu. Det finns de som vill att man ska sitta i båten inte uttala sig man inte blir tillfrågad, inte ställa till med diskussioner ty det kallas bråk osv osv... Du vore inte vår mamma om du inte ställde saker på sin spets säger mina ungar. Det är skönt att höra.

.citat från för mig okänd tänkare: "Those who are crazy enough to think they can change the world are ones that do" - man måste väl i alla fall försöka?

Uppdatering. Vi måste stå ut med läckorna i yttrandefrihetens namn. Bra tänkt.

(intressant)


Oscar Swartz  alltid påläst. Politisk vardag, tack! Beelzebjörn   MinaTreKronor  Mattias L Tankar i natten Tiockendroppe  Martin Moberg  Jannes blandning  Zacs blandning  Lakes lakonimser - en hel bunt länkar i frågan.

SvD1 

Mina krönikekompisar: Kent firar Lucia med Muffarna. Tokmoderaten har synpunkter på klänningar! Peter L Andersson har fullt sjå med (S)-krisen och det har Peter Högberg också. Liksom Johan W - ibland måset man vända sig inåt.
 
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

3 kommentarer:

Tharand sa...

Mycket bra skrivet! Tack för att du och Karl Sigfrid står upp för den lilla människan, yttrandefrihet och demokrati!

Jag tycker det är skrämmande hur man försöker stänga wikileaks, det vore som att stänga de tidningar som också publicerar samma läckor.
Vi kan inte fördöma Kina, Ryssland och Iran och agera efter en annan måttstock i USA. Deras agerande är också felaktigt i många avseenden.

Det ligger i demokratins intresse att vi väljare har så god information som möjigt när vi röstar och jag måste medge att jag i stort faktiskt inte tycker att det som kommit ut om svenska politiker minskat mitt förtroende (undantag vapenhandeln och samarbetet med amerikanska ambassaden). Att Reinfeldt framställs som att han gillar att dammsuga och lyssnar för mycket på sin fru ser jag snarare som ett uttryck för ganska rolig diplomathumor och det gör han nog själv också :)

God Jul!

Patrik Mörée sa...

...och med tanke på att jag personligen inte hade haft några invändningar mot Filippa som statsminister heller så tycker jag tvärtom det är en positiv beskrivning.

Kan inte annat än nicka, Mary, och än en gång påtala att det är skönt att höra från andra moderater.

Andy sa...

Tack, du skriver klokt och genomtänkt. Önskar att fler gjorde det, på båda sidor av staketet. Mycket bra debattartikel också! Keep fightin' the fight. ;)