söndag 2 januari 2011

Det rör sig i politiken - Falkvinge lämnar...

Rick Falkvinge lämnar partiledarposten i Piratpartiet. Anna Troberg tar över. Jag har suttit mina fem år säger Rick och tänker sig en friare roll framöver.

Jag har följt Piratpartiet intensivt under det senaste åren. Jobbat parallellt med dem emot ett samhälle som skapar den ena övervakningslagen efter den andra. Vi har länkat och stöttat varandra med kanske lite olika infallsvinklar. Men det handlar om ett fritt internet och ifrågasättande av gammalmodiga lagar och nya som begränsar yttrandefriheten och kränker den personliga integriteten. Piratpartiet har varit flest men vi är flera från andra partier som har kämpat på på olika sätt för att försöka fömedla en förståelse för vad som håller på att hända. Mark Klamberg från folkpartiet, Lake och Per Ankersjö från centern för att nämna några. Moderater har lämnat och gått med i Piratpartiet. Jag har dock stannat kvar för jag är moderat och ser flera viktiga frågor i politiken. Många har undrat varför - men jag tycker att det varit självklart att stanna och jobba för en förändring eller ska vi säga återgång till den frihetsvänliga tanken som fanns i moderaterna. Jag har alltid sagt att Piratpartiet behöver mer av det som de etablerade har i form av ordning och reda och vise versa för den delen, en del av de etablerade skulle vinna på lite mer rock´n roll.
Jag önskar både Anna och Rick och alla andra lycka till framöver. Vi lär få höra av dem. Opposition behövs från alla håll och kanter. Oavsett vad man tycker om dem. Min önskan har alltid varit att de stora partierna ska ta internet på allvar - sett ur det beteendevetenskapliga perspektivet.

Gösta Bohmans tal från 1975 har etsat sig fast i mig. Jag vill att det ska nå in i flera. Jag är ny moderat på alla sätt utom just i detta.

"Vet ni om att USA idag har möjlighet - och det kommer alltså andra länder att ha i morgon - att med hjälp av datorer bevaka all telefoni, all telegraf- och datakommunikations trafik över Atlanten. Datorerna är programmerade så att de fortlöpande kan leta igenom det ofantliga informationsmaterialet och söka fram vissa slags samtal och vissa slags informationer, som redan registrerats med datans ofelbara effektivitet.



Visst kan sådan verksamhet vara legitim. Man kan spåra utländsk underrättelseverksamhet, förhindra sabotage eller komma åt narkotikalangare eller andra som försöker kasta grus i ett allt känsligare samhällsmaskineri. Men den kan också missbrukas. Och läggs kontroll till kontroll, registrering till registrering, blir vi själva så småningom slavar under kontrollsystem, fångar i ett genomreglerat samhälle, där den enskildes möjligheter att hävda sig gentemot den allt starkare överheten blir allt mindre. " (Tal vid Moderata ungdomsförbundets stämma, Rättvik, 22 november 1975. Publicerad i Bohman, Gösta. "Tankar och tal. Anföranden och essayer i urval 1975-1979" utgiven av Moderata samlingspartiet 1979)"



Expressen SvD Expressen Aftonbladet DN

Lite uppdateringar här:

Piratpartiet Kent P Tokmoderaten Anna Troberg Deeped   Blogge Anders S Lindbäck

Sen de här som inte fattar något alls vad det handlar om utan fastnat i begreppet Pirat. Pinsamt. Lyft blicken.

Ricks sida går inte att nå just nu. Jag återkommer - here we go

Uppdatering 2: Oscar Swartz har beskrivit Rick och hans arbete på sin blogg. Henrik Alexandersson skriver också.


Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

Jakob sa...

Man bör dessutom betänka att Gösta Bohmans tal hölls i skuggan av ett reellt terrorhot. Bara ett halvår tidigare hade attentatet på den västtyska ambassaden i Stockholm ägt rum. Här fanns också kopplingar till svenska extremister, som sannolikt varit delaktiga i förberedelserna.

Tror någon att vi kommer att få höra ett motsvarande tal av Reinfeldt om några månader?

Joche sa...

Spännande bok den där "Tankar och tal. Anföranden och essayer i urval 1975-1979" utgiven av Moderata samlingspartiet 1979)"

Finns den för nedladdning/läsning on-line?