måndag 21 februari 2011

Äntligen en IT-minister som vidgar vyerna... idag skola...

Just nu pågår en rundabordssamtal om IT i skola och utbildning tillsammans med IT-minister Anna-Karin Hatt och flera olika kompetenta personer. Det är bara att inse att IT är så mycket mer än bara en dator i varje klassrum. Nåväl jag ska inte raljera här numera finns det många elever som fåt egen dator i skolan. Det är till och med ett dragplåster för många att locka eleverna att söka till skolan. Marknadsföringstrick, cykel eller dator.

Under min egen tid på Pedagogiska institutionens linje Multimedia: Pedagogik-Teknik arbetade vi mycket med hur vi människor förändras i den digitala världen. Vi blir cyborgare och använder nätet som en naturlig detalj av livet i övrigt, det blir gränslöst. Det viktiga i hela kråksången är interaktionen. När jag nu sitter och lyssnar på vissa personer i rundabordsamtalet så känner jag en viss förtvivlan över den längtan efter organisering och ordning som hos många efterfrågas. Man talar om e-böcker exempelvis. Det var en del man misslyckades med från början.  Läroböcker flyttade in på internet utan att det funderades över de pedagogiska möjligheter som finns att få. Det finns säkert en hel del att finna hos spelutvecklarna och försöka förstå hur de arbetar pedagogiskt med olika spel och försöka komma bort från att spel är spel, underhållning och fritid. Det finns mycket man lär genom spel om man funderar lite vidare än ur nöjesperspektivet. Den som spelar lär sig strategier, samverkan med andra, språk, rumsuppfattning, motorik. Alla som har spelat dataspel vet hur kraven ökar vartefter man lyckas. Det är precis så det ska vara i skolan också, att  alla får utrymme utifrån sina egna förutsättningar. Precis som jag sitter här och skriver hör jag Rickard Gatarski påpeka dataspelets betydelse för lärandet. Vi är överens, fast det visste vi.

Tänk om Facebook skulle kunna bli en läroplattform? Alla är där och alla hjälper varandra. Microsoft och Kungliga Tekniska Högskolan har sitt projekt Mattecoach över internet. Alla behöver inte ha samma bok. Man kan gå åt samma mål men på olika sätt. Det handlar om att släppa loss tror jag och mer söka efter hur vi ska värdera kunskaperna som vi har. Det gäller både vuxna och ungar. Det finns en väldig massa kunskaper som är användbar på många olika sätt. Vardagskunskap, tacit knowledge är viktig att ta vara på även i skolan. Idag sitter ungarna och lär sig via internet och går kurser på Youtube. Helt utanför skolans långa arm.  Hur tar vi vara på det. Även små barn använder sig av denna metod - de har datorer, de har tillgång till internet, de kan använda tekniken, det blir kul att lära. Det är där som jag tror att det finns en viktig aspekt att ta vara på nu i denna pågående livslust som pågår.

Det handlar om makt och tolkningsföreträden - vem ska bestämma...

Margaret Mead skrev på 70-talet om vad hon då kallade elektronålder - jag tror att vi i hög grad är där nu:


”Dagens ungdom växer upp i en elektronålder som hittills varit omöjlig att ens föreställa sig. Den äldre generationens erfarenheter från då-världen i långsam förändring är helt inadekvata. Ändå är det de äldre som fortfarande insisterar på att kontrollera de unga vilka formas av en värld de äldre aldrig kände till. Om den drastiska klyftan mellan unga och gamla skall kunna överbryggas måste den äldre generationen avstå något i sin makt, hävdar Margaret Mead ... (Mead M (1970), Kultur och engagemang – En studie av generationsklyftan, Ystad, Rabén&Sjögren…”)

Tänk om man skulle ta och riva ner väggarna till klassrummen och ta vara på de kunskaper ungarna har i stället för att fastna i att läraren ska ha svaren på all frågor. Även lärare har att lära. Jobba ihop helt enketl.

Jag tror att Jan Björklund tycker att jag är mycket flummig just nu - men jag tror faktiskt (som skapligt välutbildad i ämnet pedagogik) att lärandet sker i lust mer än i strukturer och ordning. Det en autesluter inte det andra.

Vi talar om datorer i skolan - idag surfar ungarna på sina telefoner. Det är olika sätt att använda läromedel. Vi är redan här... Mitt i det hela.

Kolla in hur det nutida lärandet ser ut! Det pågår - filmen nedan har vistas 3 159 005  gånger.




Länk för den som hellre kollar så.

Vår nya IT-minister Anna-Karin Hatt tar sats och säger att vi ska bli bäst på IT i Sverige. Men det får inte kosta. Min uppfattning är att det behöver det inte göra heller. Det handlar mycket om attityder. Släpp loss kreativiteten. Lås den inte inne... Här finns möjligheter till stordåd. Och de sker inte bara inom ksolans väggar. Det är inte bara skolans regler för hur och vad som ska läras utan det handlar lika mycket om hur man värderar den kunskap som finns utanför, för nu är hela världen uppkopplad och vi lär av varandra.

Här kan ni lära er hacka lök med Melker Andersson som ett exempel bland hur mycket annat som helst. Det gälelr att ta vara på det som finns nu.  Hjulen behöver inte alltid uppfinnas på nytt. Det kan rent av vara onödigt.

IT i skolan handlar inte bara om hur vi effektivt ska använda internet utan det handlar också om vad det gör med oss som människor... Ackommodationsfasen bör vara över nu - nu assimileras vi och IT blir en naturlig förlängning och fördjupning av våra liv.


 
(intressant)
 
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Med tanke på filmen:

Pink Floyd tänkte på detta för länge sen! = "Another brick in the wall"

Tänk på strofen: "We don´t need no education!"...I betydelsen "korvstoppning"...
Roger Waters visste vad han skrev om för 40 år sen...
O en jädra tänkvärd film skulle jag oxå säga Mary!

Ha det
Jan