söndag 6 mars 2011

När barnen börjar skolan kan de redan en hel del...

Vid min egen skolstart för väldigt många år sedan så fanns det en given pedagogik och den gällde samtliga. Själv läste jag vuxenromaner när jag började ettan. Det var Lennart Andersson och jag. Sjävl försökte jag undvika att visa att jag kunde och satt där och ljudade i läseboken på lektionerna för att inte avvika från de andra barnen. Lärarinnan avslöjade oss och vi fick en lite svårare bok som vi bara fick göra en sida i taget i så att det inte gick för fort. Det var inte det roligaste precis, men biblioteket fanns som tur var.

Idag kan många barn läsa när de kommer till skolan. De kan en hel del mer än vad man kanske tänkt sig och framförallt kan de göra på annat sätt än det traditionella. Skolan kan inte fastna i det gamla - det är inte rätt.

Små begåvade tjejer som flickan som gjorde filmen nedan behöver annan stimulans för att komma vidare. Det är glädjande att modern teknik är på väg in i skolan, men vi måste se till att det går fortare. För den här flickan kan inte att ta av sig kepsen och bli fråntagen mobiltelefonen vara det bästa. Att ta vara på kreativiteten är viktigt i skolan. Hur tar vi vara på den?




Det bör påpekas att flickan är svenska, 7 år och bor tillfälligt i USA med sin familj. Underbart är vad det är.

Inga kommentarer: