tisdag 16 oktober 2012

Smör, kepsar av, inga mobiler i klassrummet...

Skolan som den ser ut idag verkar vara utanför all hjälp. Ungarna går ut grundskolan utan betyg i grundläggande ämnen. Lärarna har för låga löner och vill strejka på grund av det. De går på knäna och ungarna spelar dataspel.

Mitt i alla detta kommer den ena efter den andra lösningen på tapeten. Politiker kräver att kepsarna ska av. Mobiltelefoner ska förbjudas i klassrummet. Smör ska inte serveras och inte fet mjölk heller. Den som inte kommer till skolan ska hämtas med polisbil. Läxläsning som en politisk fråga. Kära nån...

Vad har det med pedagogiken och didaktiken att göra?

Vad vill vi med skolan? Det måste väl ändå i huvudsak handla om att förbereda unga människor för livet. Inte att detaljstyra dem eller förvara dem i byggnader under stora delar av dagen. Piagets stadieteori har spelat ur sin roll idag när unga och barn kommer åt samhället på så många olika sätt. Det var inte så vanligt på 60- och 70-talet att 13-åringar läste böcker av Tom Clancy (exempel) på engelska. Det är inte helt ovanligt idag. Ungar lär sig språk genom att spela dataspel och surfa på internet. Det är väldigt långt bort från de bilderbandsapparater många av oss vuxna fick ta del av när vi lärde oss engelska.

Det är inte heller så att det inte pågår diskussioner och utveckling av skolan och hur man ska arbeta där. Det gör det allt här och där. I friskolor, i tankesmedjor. Men i politiken talar man om datorer och leende kommunalråd lovar laptops till alla  i nästa års budget. Men kära nån det handlar inte om det. Snarare så har det väl närmast gått ur tiden att släpa runt på datorer. Det finns nackdelar med det också, inte minst ur hälsosynpunkt. Nu har man en mobil som innehåller allt det man kan behöva av all världens kunskap... Det är inte lek bara för att det finns färgskärm.

Den viktiga frågan nu är hur denna lätt tillgängliga kunskap ska användas. Inte vilka apparater som ska delas ut.

Skolpolitiken måste lyfta blicken lite grann... Kanske okså bestämma sig för vad skolan är och ska vara. En möjlighet för individen att utvecklas och skapa kunskaper för att kunna vara delaktig i samhällsutvecklingen till glädje för oss alla? Eller en förvaringsplats där alla ska hållas i tukt och herrans förmaning. Ibland känns det som att det senare är viktigast. Tyvärr...


(intressant)
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

1 kommentar:

manen sa...

det första som bör göras är att för all övferskådelig framtid lysa i bann doktrinen som säger att skolan skall fostra barnen, det är föräldrars roll! inte skolans, det andra är att se till att betyg som är trovärdiga och som faktiskt återspeglar kunskapsnivån kan ges till skolbarnen.

fler får gärna fylla i