tisdag 18 december 2012

Äntligen har Reinfeldt sett paddan...


Obs! bilden är min egen och den är frihandsjulad med paint.net

Fredriks Reinfeldts jultal handlade detta år om skolan. Särskilt intressant var det att han faktiskt använde sig av en läsplatta för att visa lite på framtidens skola - först ett gäng böcker på talarstolen, skulle väl antagligen symbolisera den gamla skolan och sen påbörjades talet via en iPad som ställdes upp. Reinfeldt på skärmen först och så vips kom han ut genom dörren och drog igång... Jag återger inte talet för det har andra gjort och det går dessutom att lyssna på via moderaternas hemsida. Jag kommer snarare att redogöra för mina egna reflektioner kring det han sa. Om det var som statsminister eller som moderaternas partiledare han talade var väl inte helt tydligt i programmet - men det framgick ganska snart att det var som moderat han talade, och lite för alliansen... Det kan nog vara svårt att göra avvägningar där. Betyget blir A... enligt den nya systemet där A är bäst. Inte för att jag vill ställa mig in men däremot bekräfta min glädje över att mina egna tankar kring skolan nu kommer fram. Det är självklart inte bara mina tankar, de delas av många men har inte förrän nu fått fäste. Det är mycket glädjande.

Han talade om individualisering i skolan och det med hjälp av bland annat läsplattan. Han har varit aningens försiktig i sitt förhållande till datorer, nätverk och sociala medier tidigare. Man kan förstå det på ett sätt med tanke på hur mycket skräp och hur mycket elakheter som flyger runt på nätet i synnerhet om politiker. Kanske att det enda sättet att förhålla sig till detta är just att ta avstånd.

Men när man väl har sett den andra sidan som är mycket större och förstår vilka fantastiska redskap det är och hur mycket kunskap det finns i detta underbara internet så blir man såld. Det gällde även för Fredrik Reinfeldt märkte man under jultalet. Här har en polett ramlat ner och jag har sett det förr hos andra. Det är fantastiskt glädjande. Nu börjar jag tro på skolpolitiken igen. Det är självlart att det inte bara handlar om teknik i skolan, men det handlar absolut om att använda alla dess möjligheter även där.

Det roade mig när Fredrik Reinfeldt talade om Compis - själv var jag med i branschen redan då och har väl i princip aldrig lämnat den men å andra sidan följt med utvecklingen vartefter. Det stämmer nog som Fredrik Reinfeldt påstod att då skulle alla lära sig att programmera och den som kunde skriva en sträng som visade det egna namnet rullandes på skärmen var kungen i klassen. Det är klart att det är inte är fel med att kunna programmera även om jag i alla avseenden personligen försökt hålla mig undan detta till mina lärares förtvivlan så har jag nu hittat ett intressant ställe på internet där man kan lära sig att programmera på egen hand och det är till och med riktigt skojigt. Det är aldrig för sent att lära sig nytt.

Fredrik gav kommunpolitikerna en uppmaning - se till att satsa på skolan. Låt rektorerna få utrymme att utveckla sina enheter. Och tänk nu inte bara i bärbara datorer utan mer kring innehållet och vår vuxna roll att leda de yngre in i den fantastiska kunskapsvärld som finns i en enda liten pryl. Lärplatta, mobil eller vad...

En sak till som jag fäste särskilt vikt vid var att Fredrik Reinfeldt sa att skolorna har sämre rykte än de förtjänar.

Alla har glädje av internet. Så är det...

Fredriks hela jultal kan ni lyssna till här...

God Jul önskar jag Fredrik och alla andra...

SR Expressen/UlfN  DN DN Expressen SvD SvD2

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

(intressant)

Inga kommentarer: