tisdag 22 januari 2013

På egna villkor - Nyamko Sabuni...

Nyamko Sabuni avgick som minister och lämnar samtidigt också sin riksdagsplats.

Jag gick in på mina egna villkor, arbetade på mina egna villkor och avgår på mina egna villkor sa hon på presskonferensen. Det sätter vi en stor Gillaknapp på. Ministrar ska vara lite kaxiga och ha attityd, det är en del av jobbet som offentlig person.

Det är inte ett lätt jobb hon har haft och jag tycker att Adam Czweiman sätter en del ord på detta i sin artikel på Millan. Det är också intressant att se hur en ministeravgång hanteras i media. Igår var det hett, idag har vi hittat lite konflikter kring hennes person. Hon avgick nog inte på egna villkor egentligen vill man mena. Men det är nog så att man kan göra det ändå. Om man inte riktigt gillar läget så kan man välja att avstå. Har en känsla av att Sabuni har karaktär nog att göra en sån sak. Lyfta på hatten och tacka för kaffet. Inget jag vet naturligtvis men en känsla. Det gillar jag. Antagligen passar jag inte i politiken av den anledningen. Har inte fått uppfattningen att det är allt för bra att vara egensinnig.

Men det var igår - idag handlar det om köttskatt och avgift på datorer och läsplattor för att se på SVT.

Uppdatering: Nyamko gjorde mer för unga invandrarkvnnor än de flesta feminister.







Inga kommentarer: