Så införs trängselskatten även i Göteborg. Dessutom på fler andra vägar i Sverige. En tydlig kassako för staten uppenbarligen. Miljön blir täcknamn för skatteintäkter tänker nog finansministern. Men ordet miljö är en riktigt bra skapa dåligt samvete för att vi förstör jorden för våra barn. För vissa handlar det mer om att få in stålar till vägbyggen och infrastruktur.
Men vänta ett tag nu - betalar vi inte redan väldigt mycket för att få köra bil. Det är trafikskatt, det är moms hit och dit, det är höga bränslekostnader med mera. Butikerna är förlagda på bilavstånd från bostaden och ungarnas aktiviteter likaså. De allmänna kommunikationerna funkar så där. För att förenkla; Från platser man inte är på, vid tider man inte ska åka och till platser man inte ska.
Ska familjepusslet fungera behövs bilen. Kanske inte om man bor mitt inne i storstad 5 minuter från tunnelbanan. Men för oss i förort för att inte tala om dem som bor på landet är bilen en nödvändig pryl. Den är dyr också.
Om det är miljön vi vill åt så varför satsas det inte mer på att får fram miljövänliga fordon? Handlar det om att få in medel till infrastrukturen lägg på en hundring på skattsedeln. Det måste kosta att asministrera fakturor på 10 kronor... Det är onödigt krångel det här... Men säkerligen bra för den som levererar systemet och en del jobb räddar det också.
Men - en gång ville mitt parti inte införa trängselskatten. Det var bra det. Då. Men nu? Nja...
AB
1 kommentar:
Det var ett bra tag sedan jag senast läste ett så komplett oinitierat inlägg i den här debatten. Det vittnar om en skrämmande okunskap.
För det första handlar trängselskatten i Göteborg inte bara om att finansiera ny infrastruktur utan om att försöka få mängden bilar på vägarna under kontroll. Göteborg hotas av böter från EU för den dåliga luftkvaliteten. Det är ett miljöproblem som inte bara drabbar barn och barnbarn. Det orsakar för tidig död och kostsamma sjukhus vistelser idag. Förutom då snart cirka en halv miljon i böter om dagen. Trängselskatten förväntas minska antalet bilar samtidigt som pengarna läggs på bland annat förbättrad kollektivtrafik vilket också minskar antalet bilar. Det blir med andra ord i stort sett dubbel valuta för pengarna när det gäller exempelvis luftkvalitet.
Vidare är det i och för sig korrekt att det inte är billigt att köra bil. Ändå menar forskare som studerat saken att bilismen är subventionerad, dvs bilisten betalar inte fullt ut de kostnader som uppstår. Bil är alltså trots allt billigare än det borde vara.
Sedan vart momsen kom in är för mig en gåta. Moms läggs på allt, så det är ingen skatt som ensidigt drabbar bilister om man säger så...
Slutligen om 'miljövänliga' fordon. Det finns naturligtvis sådana, cykel är ett exempel. Men att tro att det ens går att mekaniskt via motor framdriva ett fordon som väger omkring ett ton eller mer utan att detta belastar miljön är ohyggligt naivt. Och då har jag inte ens börjat titta på miljöbelastningen för att framställa och till sist avveckla ett sådant fordon. Det går helt enkelt inte att skapa en verklig 'miljöbil' oavsett vad politiker flamsar om. Ordet 'miljöbil' är en missledande greenwash och ingenting annat.
Istället för att slå knut på oss själva i hopplösa försök att hantera problemen med en dominerande massbilism bör vi göra den onödig. Jag vet inte hur medveten du är om hur nära kärnan du är i ditt inlägg när du tar upp att det är så här samhället funkar. Bilen kan beskrivas som ett radikalt monopol. Samhället är så byggt för och runt bilen att det i praktiken är svårt att leva utan den. Lösningen ligger inte i att dyka djupare ner i bilberoendet utan att bryta det. Detta åstadkoms genom att bygga täta urbana städer istället för utglesade, genom att anpassa staden efter ett livet utan bil istället för ett livet med. Trängselskatten och västsvenska paketet är ett efterlängtat första steg i den riktningen.
Skicka en kommentar