torsdag 3 januari 2013

Vanvården av gamla är självklart oacceptabel...

Så drar den igång igen. Konflikten kring hur omvårdnaden av gamla ska skötas. Det dras i media upp exempel på hur illa ställt det är och då i synnerhet i den privat drivna vården. Företaget Attendo är i fokus. Vi läser om hur en gammal man ligger på golvet utan byxor och sover. Förfärligt tycker anhöriga och vem skulle inte tycka det, jag skulle gå bärsärkargång om det handlat om egen anhörig. För hans eget bästa i avvaktan på att en ny lägre säng ska levereras säger man på boendet. Han klättrar ur annars. Häromdagen kunde vi läsa om att en dam hade larver i ett sår och behövde amputeras. Det hela är förskräckligt och utdragna ur ett sammanhang så kan man inte annat än kalla det skandal. Ska vi ha det så här i välfärdslandet Sverige? Nej det är inte acceptabelt. Attendo med flera försvarar sig för enskilda händelser - varför gör ni det? Varför inte se till att det fungerar på ett bra sätt. Det handlar inte bara om pengar det handlar om att se individerna.

Min egen åldring blev mer och mer förvirrad när han kom till demensboendet. Han bodde där ett år ungefär. Jag hälsade på honom mycket och blev bekant även med de andra som bodde där. Ingen kommunicerade med den andre. En dag berättade han livligt för mig hur han varit på äventyr kvällen innan. Han hade legat i ett dike med massor av skog runt omkring. Han var jagad och kunde inte resa sig. Han ropade på hjälp men ingen kom sa han. Saken var den att han natten innan ramlat och brutit lårbenshalsen. Han hade ramlat över en stor växt i korridoren under sin nattliga promenad - och det var väl skogen då kan man anta, den stora palmen som stod precis utanför hans dörr. Hururvida han fick ligga där länge och ropa eller inte förtäljer inte historien. De sa på boendet att de hittat honom direkt. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Han blev aldrig riktigt bra efter det här fallet och levde drygt ett halvår till. Då hade han åkt ut och in på sjukhuset efter allehanda tillbud. Det var en vidrig upplevelse att behöva se en anhörig behöva ha sin sista tid i livet på det viset. Visst vore det lätt att anklaga demensboendet för detta. Jag gör det också vill jag lova.

Även om det finns alla anledning att hålla ögonen på vad som händer med våra gamla så tycker jag ofta att det skjuts på fel ställen. Det diskuteras hellre huvudmannaskapet än kvaliteten på omvårdnaden. Som om det fula är det privata ägandet och driften och att någon kan göra vinst på välfärden. Det är våra skattepengar menar man. Förvisso är det så men det finns väl verkligen ingenting, rätta mig om jag har fel, som säger att offentligt driven vård är bättre. Det är fel fokus här. Det är kvaliteten på omvårdnaden som ska diskuteras. Där kan kravställaren göra ett bättre jobb - den saken är klar.

Om vi ser till att ha ett nationellt program för äldrevård som föreslås i den här artikeln så kanske vi kan sluta att tjata om vem som driver vården. Det är i första hand kvaliteten som måste säkerställas.

(intressant)


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

1 kommentar:

granntanten sa...

Kvaliteten på omvården skall verkligen diskuteras och det är helt ointressant för mig VEM som får skattepengarna - det viktiga för mig är vad vi och våra anhöriga får för omvårdnad för skattepengarna. Där ska vi vara en rikig pina för de styr i våra vårdnämnder så fort vi ser något som vi anser vara fel och anmäla och anmäla igen. Det är inte acceptabelt att det som inte klarar sig själv skall få vårdas av helt outbildad personal (många hur rara som helst visserligen). Att inte ha så elementära kunskaper som att fel utförd nedre toalett kan ge svår urinvägsinfektion är förskräckligt. Att man av ren okunskap eller personalbrist kränker(ett sanslöst felanvänt ord)personer som inte kan eller längre förstår vad de utsätts för.
Vård och omsorg måste få kosta,vara värdig och utföras av utbildad och kännande personer - inte styras av politiker utan kunskap. För övrigt så skulle alla politiker innan de tillträder vara tvungen att jobba (inte gå bredvid) en månad på schema inom äldrevården eller hemtjänsten, inga undantag skall göras!