lördag 11 januari 2014

Dags att dra igång den här bloggen igen då...

Under senare tid har det varit tyst här på MMK. Överhuvudtaget har det inte skrivits så mycket på sistone. Det beror på att det funnits annat att göra. Dels så har Facebook tagit över väldigt mycket av tiden som finns att skriva. Där pågår ofta roliga diskussioner om allt möjligt. Idag har det exempelvis handlat om socker och hur farligt det är.

Vi har också talat om uteslutning och utmobbning på arbetsplatser och liknande. Det var intressant eftersom det var många som har råkat ut för detta och flera personer berättade om sina erfarenheter i detta för många så jobbiga ämne. Det gäller att ha stöttning vid sidan av för att orka med. Alla har inte det och alla orkar inte heller.

Just den tråden kirng detta med uteslutning och konflikter blev extra intressant för mig eftersom jag i dagarna har skrivit in mig på universitetet den här terminen för att just studera fenomenet mobbning, exkludering och teorierna bakom och hur man hanterar dessa. Syftet med denna intensiva övning är att jag framöver har tänkt mig att börja arbeta med dessa frågor inom olika företag och organisationer. Kanske blir det en bok också. Jag är i grunden beteendevetare med många års studier i ämnen som pedagogik, psykologi och kommunikation. Så den kunskap jag kommer att skaffa mig blir en bra utveckling och fördjupning av det jag tidigare kunnat. Ser mycket fram emot detta.

Hur går det med politiken då? Du som har varit så intensiv och aktiv med det undrar kanske många. Ja, jag har kämpat hårt men inte nåt ända fram och tiden går och jag har inte tid att vänta längre och vill inte heller för den delen. Har hållit på intensivt sedan 2005 och har väl både skrivit, debatterat och knytit kontakter och varit mer engagerad än många andra.

Ett stort underbart intressant och vänligt kontaktnät inom moderaterna och politikens alla hörn har jag fått och det känns fantastiskt roligt. Men det är valkretsar och föreningar som styr vilka som kommer igenom och får möjigheten att påverka och fatta beslut. Där har jag dragit ett kort strå.

Jag kandiderade till riksdagen även till valet 2014 och blev placerad väldigt långt ner på valsedeln och bestämde därför att dra ur min kandidatur, så jag finns inte med på listan. Det kändes inte meningsfullt att binda upp sig i den positionen och jag kan nu vara friare både vad gäller ris och ros i mitt skrivande. Knner mig glad för det.

Mitt politiska engagemang går därför ner på sparlåga lite grann nu av den anledningen. Självklart kommer jag att sköta de förtroendeuppdrag jag har i kommunfullmäktige och andra ställen mandatperioden ut. Sen får vi se hur det blir. Det återstår att se om jag är välkommen att stå kommunfullmäktigelistan. Det vet man aldrig i förväg.

Dock så kan man inte hålla på och klänga sig fast vid sådant som inte leder vidare, som inte ger utlopp för det man vill. Det är det inte värt. Då får man ändra fokus helt enkelt. Det är av den anledningen jag nu riktar om mitt intresse och engagemang till att lära mig mer kring fenomenen uteslutning, mobbning och liknande och ser en framtid som konsulterad stödperson i såna situationer i olika organisationer.

Vad jag däremot inte kommer att göra så är det att lägga ner den här bloggen, annars är det populärt för tillfället att göra det på olika mer eller mindre dramatiska sätt.

MMK får finnas kvar och jag kommer då och då att uttrycka mina åsikter här. Men inte lika regelbundet som förr kanske. Allt har sin tid. Men å andra sidan så är man ett politiskt djur så är man. Då blir det svårt att inte engagera sig.

Vi återkommer till det mesta senare...


Blogg:  C Sundström


Inga kommentarer: