tisdag 31 december 2013

GOTT NYTT ÅR...




Så har det gått ett år till då och jag beslutade mig för att inte hålla på och avsluta och starta nytt utan låta livet flöda på helt enkelt. I morgon är ett annat år och det kommer inte att förändras så mycket, det har jag lärt med åren som passerat.

Dock så kommer jag att under nästa år sätta mig på skolbänken igen för att fördjupa mina kunskaper kring ämnet mobbning. Människors beteenden både fascinerar och förskräcker mig. Det finns de elaka som projicerar sin egen inre ilska på andra - de kan man bli förbannad på men samtidigt inse att de nog inte mår så bra inombords själva. Det drabbar ofta helt oskyldiga och skapar tragedier. Hur som helst så har jag tänkt att dessa kunskaper ska användas till något framöver. Mobbning är ett samhällsproblem som också leder till stort lidande på individnivå. Så kan vi inte ha det. Jag kommer nog att skriva en hel del om detta här på bloggen.

Jag kommer också i fortsättningen att försöka söka mig ett fast arbete där jag får användning för mina kunskaper och erfarenheter. Frilans- och konsultlivet ger mig inte det jag vill ha vare sig i stimulans eller ekonomisynpunkt. Jag vill in i ett större sammanhang helt enkelt. Det finns nackdelar med att tillhöra den äldre skaran tyvärr, det inser jag att man inte förstår förrän man är där.

Om man ska backa lite på året som gått så kan jag se att mitt politiska engagemang håller sakta men säkert på att torka ut. Jag ville så mycket och jag vet att jag kan men jag når inte ända fram hur jag än försöker. Många gillar det jag gör andra gör det inte och det visar sig i nomineringar och annat. Jag börjar känna att åren rusar iväg och jag vill inte slösa bort dem med en massa oviktiga och helt onödiga konflikter. Det kostar på att ha en stark personlighet som stör en och annan - men vad kan man annat vara än sig själv? Det går dock inte att definitivt ta kål på det samhällsengagemang som sitter i ryggraden. Men man kan fokusera om, man kan tala om hur man känner det. Vem vet - det kan ge ideer åt andra. Kanske att maskinen går igång igen? Det är dock valår. (På förekommen anledning jag lägger inte av nu, bara lite sparlåga framöver. Vi får se hur det blir på listorna i kommunvalet. Stängda dörrar är inte av intresse, så är det dock)

Hur som helst jag är lyckligt lottad person med underbar familj. Jag känner mig älskad av många och jag älskar tillbaka. Det är det man blir lycklig av. Att vara lycklig är meningen med livet säger Dalai Lama. Så jag satsar på det - att vara lycklig - i övrigt blir det inga löften för min del mer än att "go with the flow" och nyfiket se vad som händer. Ett och annat grund lär man gå på men man överlever de flesta och det mesta är ganska bra här i Sverige, trots alla domedagsprofetior.


GOTT NYTT ÅR ALLESAMMANS...
jag tycker om er 






Inga kommentarer: