fredag 28 februari 2014

100 inlägg på 100 dagar - sicken utmaning.. #BLOGG100.

Att skriva på sin blogg varje dag är bra träning för skrivandet som sådant. Ibland tar det emot och det fina är att på en blogg kan det räcka med att skriva bara några rader egentligen. Personligen har jag svårt för det, blir gärna väldigt långt. Helt i onödan.

Men det fanns en gång i världen då jag var notisprinsessa. Älskade att skriva notiser av pressmeddelanden som i jämn ström kom in till redaktionen. Men allt har sin tid, nu var det länge sedan jag hade en redaktion. Numera så är det bloggandet som gäller. Fördelen med det är att man slipper alla fasta och rörliga kostnader som är förknippade med hela utgivningsproceduren. Har man en blogg så är man komplett. En dator/mobil/eller vad som finns duger. Sen är det bara att låta hjärnan styra och fingrarna gå och vips publicera.

Det är det där med hjärnan då. Det är en intressant manick som man kan ha användning för om man vill ha något slags resultat av det man skriver. Man kan ta en extra fundering om hur min hjärna fungerar just nu när jag skriver detta. I sanningens namn går den just nu på lite tomgång för tanken är egentligen bara att randa ner lite text för att få ihop första posten till den kommande utmaningen med #BLOGG100, alltså ett bidrag varje dag i 100 dagar.

Det är lätt att få skrivkramp för mindre. Jag brukar då ta fram boken Kreativt Skrivande och köra några övningar. En är att ta ett vitt papper och titta ut genom fönstret och skriva ord för allt man ser. Det ena leder till det andra och snart är pappret, ja skärmen för oss som kör med datorer kanske. Men det kan vara bra att fatta pennan och använda papper också. Eller en vägg rent av så att man får ta ut svängarna lite.

Jag kommer att skriva om allt möjligt här på bloggen tror jag. Det blir väl lite politik kanske, och en hel del om mobbning vilket är ett ämne jag för närvarande studerar på universitetet så där komer jag att ha en del tankar. Jag har tänkt använda de kunskaperna framöver. Det behövs. Mobbning och exkludering är hemskt. Och många grupper behöver hjälp med att komma ur såna sammanhang.

För övrigt kan det handla om precis vad som helst då... Från djupt till yta... En salig blandning helt enkelt.

Nu kör vi som det heter  #Blogg100 here we come...

Boken jag hänvisade till är Kreativt Skrivande av Curt Jonsson (ISBN 91-636-0332-2) Pagina AB, 1995

Man i det här fallet är också lika med Jag. Men i bland tycker jag att man passar bättre.

Vill du vara med i bloggutmaningen så läser du här.

Inga kommentarer: