lördag 9 juni 2007

Dagsläget på matfronten - bra med skräp

Nu är det plötsligt bra att äta skräpmat, det kan ha gynnsam effekt på vissa cancerformer.

Majs- och sojaolja är hemligheten men den ska komma från USA för att vara riktigt bra, men samtidigt innehåller dessa oljor ofta transfettsyror och det är inte alls bra.

För några år sedan var ägg farligt, nu är de nyttiga. Potatis, ris, vetemjöl kan ifrågasättas, ja rent av morötter om de är kokta. Socker är livsfarligt. Ja man vet snart verkligen ut eller in. Själv har jag väldigt lätt att dras med i de här varningarna. På 80-talet fick Eric Fichtelius artiklar om hur dåligt grisar hade det mig att slopa julskinkan.

För att inte tala om när en forskare från Stockholms Universitet för ett par år sedan stod och stekte pommes frites i TV-rutan och berättade att de i sin tur innehöll något som jag nu glömt namnet på. Jag var skräckslagen så här blev det ingen pommesfrites, eller hårt bröd som också enligt den rapporten innehöll något farligt ämne som jag tror utvecklades vid tillredningen.

Från och med nu har jag dock bestämt mig för den förnuftiga linjen. Ät allt du gillar men inte så mycket och inte så ofta. Och så några varv med gräsklipparen så är man hemma sen.

Inga kommentarer: