onsdag 27 juni 2007

Ytterligare skattesänkningar på väg

När Anders Borg idag presenterar ytterligare skattesänkningar inför steg två i den utlovade skattereformen känns det bra. Sänkta skatter stod högst på min önskelista förra valet. Det kändes tidigare så tröstlöst när det mesta som kommunicerades från den socialdemokratiska linjen var skattehöjning på skattehöjning, i princip hela tiden. Inget fick man för pengarna heller för allt det som man trodde var skattefinansierat blev bara dyrare och dyrare. Det kändes som om skattepengarna man betalade in bara försvann i ett stort svart hål.

"I och med att huvuddelen av skattesänkningen i jobbskatteavdraget tillfaller låg- och medelinkomsttagare förbättrar vi tydligt drivkrafterna för fler att söka sig ut på arbetsmarknaden. Genom att fler kommer i arbete tryggar vi grunden för vår välfärd", skriver finansminister Anders Borg i ett pressmeddelande (SvD).

Det känns skönt att vara med i ett parti som verkligen tar itu med att göra det bättre även för låginkomsttagare, utan att sätta det i relation till att höginkomsttagare ska få det sämre. Det behöver väl inte finna någon motsättning i att alla får det bättre. Sen får vissa kanske större lättnader än andra, så är det alltid. Livet är inte rättvist på alla sätt och att spä på det med att arbeta enligt rättvise- och avundsjukeprincipen gör inte livet roligare heller. Det är inte motsättningar mellan grupper vi behöver, det är en arbetsmarknadspolitik som gör att alla är med och bidrar efter sin förmåga. Och dessutom därmed får möjlighet att förbättra för sig själv och inte fastna i bidragsfällan.

Andra bloggar om: , , , , , ,

5 kommentarer:

Grottolle sa...

Du påstår att du är med i ett parti som gör det bättre för Låginkomstagarna. Nu får du allt förklara dej. Jag har rätt hög inkomst så jag klarar mej bra på Moderaternas politik. Men dom lågavlönade är dom sjuka arbetslösa och pensionärerna. Hur mycket får dom i höjning. Min farfar har jobbat i 50 år och dragit in skatt. Hur kan du förklara för han att han fått det bättre..Eller är det så att du har sån mänisosyn att du ser dom sjuka arbetslösa och pensionärerna
som en belastning för samhället och dom har ingen rätt att leva i Sverge..Nu vill jag verkeligen se en ricktig förklaring....

Mary X Jensen sa...

När jag skrev låginkomsttagare idag så använde jag det utifrån den definition som statsministern gjorde idag nämligen personer som har en lön som ligger mellan 15.000-20.000 i månaden.

Jag har personligen all medkänsla och empati för att det finns andra grupper som de du nämner - jag utgår ifrån att det kommer att finnas andra program för dem osm har dt svårt. Men det kan inte jag besvara personligen, det måste man nog fråga finansministern om.

Grottolle sa...

Men du säger ju att du är moderat och tycker det är rätt att sänka skatten. Men någon ska ju betala det. och det blir ju dom som har det sämst. Så någon känsla för dom tror inte jag du har. En som är sjuk och har 15000 i Sjukpenning han får inte ett öre i skattesänkning eller en som är gammal...Men dom har fått skattehöjningar..Så om du tycker nu att Moderaterna är så bra så har du en konstig syn på våra gamla och sjuka.

Mary X Jensen sa...

Det handlar om helt olika saker det här. Att man får lägre skatt som låginkomsttagare (alltså inkomst av arbete - lön) gynnar alla som jobbar. Ju fler som jobbar desto mer skatteintäkter får staten. Eller hur? Då ökar välfärden i landet och det ökar i sig utrymmet för annat.

Ja, jag är moderat och jag tycker att jobblinjen är jättebra. Ingen vill väl egentligen vara sjuk? De flesta vill väl kunna försörja sig själv utifrån den förmåga man har. Det kanske inte går att arbeta med samma kraft som tidigare, men kanske med något annat? Det går inte att generalisera här.

Den som behöver hjälp ska få det också, är i alla fall min uppfattning. Men att blanda in gamla och sjuka just i den här diskussionen kring lägre skatt på lönearbete tycker jag är helt fel.

Då börjar det handla om att spela på känslor, skuldbeläggning, det tycker jag är att spela med fel kortlek just nu.

Grottolle sa...

Jag håller oxå med om att alla som kan ska jobba där har vi nog samma uppfattning. Men det är klart att det hör ihop om du sänker skatten för vissa grupper. Du måste ju ta dom pengarna då från andra..Att sänka skatter ger ju inga flera jobb det är ju konjeturen som ger jobben. Det moderaterna har gort är att omfördela skattetrycket från det som har minst pengar till dom som har mest. Det säger ju Borg oxå. Men skulle du tycka det kändes bra om du inte viste om pengarna skulle räcka till att ge barnen mat på slutet av månaden. Det är ju sånt som dom som har det sämst ställt får göra, sen vi tagit av dom pengar för att sänka våra skatter.