söndag 15 juli 2007

Alliansen borde visat upp sig - tillsammans

Jag vidhåller min åsikt och det gör också PJ Anders Linder och kallar Almedalen för borgarnas Visbymiss. Almedalen må vara kritiserat, men det är ett stort PR-jippo för människor som är intresserade av politik. Och ni känner till det där med att missnöjda sprider missnöje snabbare än den som är nöjd.

Just nu står man lite frågande inför alliansen, kommer den att finnas som en enhet inför nästa val?

"Varje regeringsbeslut är ett Alliansbeslut, heter det från m-håll. Det perspektivet ter sig säkert naturligt från insidan. Men utifrån ser regeringen alltmer ut som en vanlig borgerlig koalition, där ministrar och partier uppträder styckevis och delt. (SvD)

Jag tycker att det är synd, för regeringen är inte starkare än sin svagaste länk. Den länken kan vara att man inte gör gemensamma kraftfulla utspel och framför allt talar om varför man gör dem. Det behövs inget försvar varför man har gjort som man har gjort men däremot en offensiv som talar om varför allianspolitiken är bra. För det är den väl?

Andra bloggar om: , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns gott om tid att visa sig tillsammans. Att det finns en vilja att emellanåt profilera sig är ingen fara så länge man inte binder upp sig vid något så hårt att de inte gåra att samarbeta vidare.

Mary X Jensen sa...

Ja visst finns det gott om tid att synas tillsammans. Man ska välja tillfällen osv.

Om jag sysslade med kommunikation (vilket jag är ganska bra på ;-), inom moderaterna skulle jag absolut välja ett tillfälle som Almedalen. På grund av det symbolvärde den tillställningen har. Det är inte minst viktigt.