söndag 1 juli 2007

Blogga på Ericsson...

Ericssonanställda ska få tillgång till "bloggverktyg" på jobbet. Det kallas sociala medier, också det är intressant i sig. Bloggning har tagit fart, den saken är tydlig. Tidigare var jag skeptisk eftersom jag inte direkt ville skriva om mitt privatliv i en offentlig dagbok på internet, öppen för alla. Det kändes integritetskränkande. Men som synes har jag ändrat på den uppfattningen. Varefter bloggvärlden utvecklas blir den alltmer spännande.

Vad gäller Ericssons användning av bloggning, flöden och wikis så är jag väldigt nyfiken på hur de har tänkt att använda det hela. För självklart måste det finnas en strategi bakom. Jag tror inte att personalen kommer att kunna sitta och blogga om sitt privatliv på arbetstid, inte heller sitta och ha synpunkter hur som helst om det som händer på företaget och vilka synpunkter man har på hur cheferna sköter sitt jobb osv. Jag har tidigare skrivit om vad som händer den som pratar för mycket, det blir "end over and out", ty sådant uppskattas inte i organisationer.

Om man däremot börjar betrakta de sociala medierna som en möjlighet till kunskapsöverföring kommer saken i en annan dager. Att ha en dynamisk uppdatering av människors kunskaper och erfarenheter vad gäller arbetsuppgifternas utförande och förbättringsmöjligheter kan bli ett riktigt bra verktyg för ett företag. Det blir också enklare för företagsledningen och andra att hitta personer inom organisationen som har de kunskaper man söker. Traditionella verktyg för sk. "Knowledgemangement" blir inaktuella och statiska omedelbart efter att uppgifter är inlagda, eftersom vi människor hela tiden lär oss nya saker. Det kan räcka med ett samtal i korridoren med någon annan, för att man ska kunna utvidga sin kunskap.

Korridorsnack är inte att förakta. Lyckas man med att få till ett korridorsnack med hjälp av bloggar och wiki så kan det med säkerhet bli ett fantastiskt bra verktyg för att hålla ordning på kompetensen i företaget.

Andra bloggar om: , , , , , , ,



Inga kommentarer: