måndag 16 juli 2007

En dag i möbelbutiken...

Det första man möts av när man ska kliva in i möbelbutiken på hemmaplan är en stor skylt där det står lite olika förhållningsorder för att man ska vara välkommen in överhuvudtaget.

Ät gärna glass, men inte här...
Paraplyer får ej medtagas...
Smustiga barnvagnar lämnas här...
Detta är ingen lekplats...

Om man går in i butiken, det är inte säkert eftersom man redan blivit förbannad i entrén så är lusten att handla nedtagen på bottennivå, innan man ens klivit in i affären. Om man ändå gör det så förföljs man av en försäljare, inte en sådan som pratar och berättar om varorna och är allmänt trevlig, utan av en sådan som med misstänksam min går efter och puffar till kuddarna och kollar så att man inte knycker något av dekorationerna. Det blir billigt i den butiken, för man köper inget. Och lovar sig att aldrig mer gå dit för det är så trist att klockorna stannar.

IKEA däremot...

Där finns gott om parkeringsplatser, det första du möts av i entrén är ett fik där du kan ladda in lite blodsockerhöjande och kanske planera lite från katalogen vad du ska titta på. Sen är det bara att lämna in barnen på barnparkeringen om man vill. De har också möjlighet att följa med för det är ordnat för barnvagnar med hissar och ramper. Det finns små platser att leka på för småfolket medan man själv rotar runt bland gardiner, glas och husgeråd eller provsitter alla soffor för att testa om man ska byta ut den där gamla katthårssoffan man har hemma. Barnen och man själv får röra de saker man ser och det är full fart överallt.

Det finns kundvagnar så att man kan stoppa alla extraerbjudanden direkt i korgen utan att fundera över om det blir tungt. Sen är det så billigt också. Det finns små tankstationer för fika och vila överallt, det är gott om toaletter och det fullkomligen vibrerar i varuhuset. För det mesta är det trevligt även om man ser och hör ett och annat par som kanske inte borde gått dit tillsammans.

Det fina med IKEA är att allt utgår från kunden och inte tvärtom. Visst är det stort och visst är det lite rörigt och visst saknas det en skruv då och då. Men hur enkelt är det inte att få en ny vara om något felas, eller byta den eller göra återköp. Det sker alltid utan diskussioner. Kunden har alltid rätt. Den som försökt diskutera något problem med möbelaffären i min kommun förstår vad jag menar. För där har kunden fel innan de trätt innanför dörren, ja till och med innan de blivit kund.

När man passerat IKEA-kassan med mer grejor än man behöver, men de var ju så billiga. Då finns det möjligheter att fylla på vätskebehovet igen, en enkel anordning för inköp av korv till de nu hungriga barnen finns där, och man gör det för en spottstyver. Till och med kan man köpa middagen i princip klar där. Köttbullar med gräddsås a la IKEA, varså god. Trettio kronor.

Min vuxna dotter och jag stämmer ofta träff på IKEA, det är ett underbart lättsamt sätt att umgås och filosofera över andra viktiga saker. Allt medan man kollar på färger och mönster och blir inspirerad av olika gardinupphängningar och köper några meter tyg att lägga till samlingen. Så folkligt, så härligt, så enkelt, så billigt, så trevligt.

Att tänka utifrån och in helt enkelt, det har IKEA fattat och det är egentligen helt otroligt att inte flera möbelkedjor tagit efter. Kanske är svårt att vara lika genomtänkt som IKEA har möjlighet att vara, men lite kunde man kanske fundera kring det här med nöjda kunder. Jag har nu tagit de två ytterligheter jag känner till och det gäller säkert inte för alla möbelbutiker, men ändå. Det finns att tänka på och det finns skäl till att IKEA sopar banan med konkurrenterna.

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: