måndag 16 juli 2007

Hoppsan - sluta skriva varför det?

Ernst Brunner funderar på att lägga ned sitt skrivande för att människor mest bara läser lätta deckare.


Ja, det är klart pocketdeckare köper man medan man väntar i kön på ICA numera. Bokställen med böcker håller på och konkurrerar ut godisdiskarna, de senare börjar bli omoderna och har ersatts med nötter och dylikt, som numera anses vara nyttigare. Att läsa är också nyttigt, även om det är en enkel deckare med torftigt språk och medioker historia. En pocketbok har ungefär samma pris som ett månadsmagasin idag så pris- prestandamässigt är det en bättre affär.


Jag tillhör de personer som läser massor med deckare, jag älskar att ligga på soffan med benen högt och huvudet på en riktig kudde och frossa i både svenska och engelska deckare. Det går fort och lätt, det går att bli avbruten av familjen utan att man kommer av sig. Det blir en form av kontemplation utan krav så att säga. Vissa avstår att störa för de ser att man läser. Mycket bra och praktiskt. Det må vara enkelt men det är spännande att se hur författarna lagt upp sina trådar och hur man löser brottet kanske redan på sidan tre, men det gör inget. Kroppen vilar och man får som sagt vara i fred och kan rent av hålla andra tankar på gång samtidigt. Hur var det nu jag skulle göra med trädgården? Jag måste komma ihåg att köpa mjölk osv osv.


Utan tvivel är pocketböcker mer lättillgängliga och hur Ernst Brunner och andra författare som ser sig som en annorlunda sort än de som säljs på pocket idag har det med sin marknadsföring vet jag inte. Men ett sätt att se på saken lite positivt är att den som läser lätta böcker så småningom kommer in på lite svårare litteratur. Så har det alltid varit. Utvecklingen går framåt. Tidigare kund man bara köpa Angelique och Bill och Ben i livsmedelsbutiken, nu kan man få tag på böcker som är en bra bit upp i hierarkin. Det är väl jättebra.


Så egentligen kanske Ernst Brunner ska vara lite glad åt att människor läser mycket deckare och framförallt att allt fler gör det. För det betyder att fler människor läser överhuvudtaget och det ökar möjligheten att man vill byta genre och hoppa på lite mer avancerade författare. Där kan Ernst Brunner med flera se en uppåtgående trend igen. Så sluta inte skriva utan se det som en möjlighet, det som idag betraktas som ett problem.


Nåväl, jag läser inte bara enkla deckare utan även annan litteratur och tillhör dem som snart måste bygga ut huset för att få plats med mina böcker. Men jag vill inte vara snobbig och påstå att jag inte läser enkla deckare. För de har sin plats de också.


Alltså: Fler lästa böcker skapar efterfrågan på ännu fler och då kanske det kan bli en Ernst Brunner och någon annan också.


Jag ska köpa Ernst Brunners nästa bok i augusti.

Andra bloggar om: , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Problemet är väl att när folk mest köper deckare så är det det förlagen satsar på och andelen skönlitterära romaner blir färre. Författare av dessa kan komma att tröttna, och sådana som skriver annat än deckare men ännu inte blivit utgivna kanske ger upp innan de blivit utgivna efter att ha blivit refuserade ett antal gånger eftersom förlagen har fullt upp med att ge ut deckare och det bara finns utrymme för ett visst antal. Dessa skulle kanske blivit utgivna för bara tio år sen, men den extrema slagsidan åt lättsmälta låtsasgåtor som du bidrar till gör att deras alster aldrig får se dagens ljus.

Mary X Jensen sa...

Som vanligt handlar det förstås om tillgång och efterfrågan.

Men det jag ville säga var att den som läser lättsmält text till att börja med längtar så småningom efter mer innehållsrika böcker. Det är naturlig utveckling. Svenskar läser mer böcker än någonsin idag, det kan väl bara vara positivt och på sikt öka chanserna för alla typer avförfattare egentligen?

Det finns en snobbism i läsandet/skrivandet som jag har lite svårt för. Kanske är det tidsandan som gör att vi vill ha lite mer lättsmälta historier?

För information så läser jag själv all slags litteratur ;-). Jag älskar böcker.