torsdag 16 augusti 2007

Du Jörgen, gör inte slut med alliansen...

Jörgen Norberg, civilingenjör och fd. trogen moderat vill göra slut med alliansen. Det var tråkigt att höra. Det kan vara lite förhastat.

Men du Jörgen. Du får här några tankar av mig, hur jag ser på det hela.

Det som har hänt nu är att jobblinjen fått företräde och när man lyssnar tror man inte alltid att det finns något över för något annat eller någon annan heller. Många är arbetslösa fortfarande trots en strålande högkonjunktur. Andra är sjuka och en del är gamla. Men en konsekvens av jobblinjen är ju att det blir mer pengar in i statskassan istället för att det bara rinner ur den.

Det stämmer med Bosse Ringholms gamla tes om att det är mer lönsamt att ta ut en tia från den stora massan än att ta en 1000-lapp från de där "Djursholmarna". Om fler betalar in skatt för att de arbetar så kommer det också in mer pengar i statskassan. På sikt är det mycket bra för då kommer det att finnas medel till alla möjliga reformer i framtiden.

Man ska inte gå på det där snacket om att moderaterna och alliansen är onda. De vill förändra till något annat bara. Det kan jag ställa mig bakom. Neddragningar vad det än handlar om ger krigsrubriker och "motallaförändringargeneralerna" hoppar av glädje. En pinne till i brasan tycker dom. Gå inte på det. De vill bara fälla regeringen för att själva ta över och lovar att vi ska få betala mer skatt. Se lite längre bortom jobblinjen - vad det kommer att betyda. Ett närande samhälle i stället för ett tärande, det är väl bättre i alla fall. Sen kan jag hålla med om att våra ministrar inte alltid är de mest begåvade på pedagogisk framställning av olika problem. Men det kommer kanske med åren ;-). De har bara hållit på ett år ännu.

Låt oss nu bli förbannade istället på den åldersdiskriminering som råder på arbetsmarknaden idag, att det är svårt att bli anställd trots bra erfarenhet och utbildning och meriter för att man varit borta från arbetsmarknaden en period. Krasst kan jag undra - vad är det som de tror har hänt på kontoret? Qwerty har funnit sen skrivmaskinens tillkomst. En datorskärm kan betraktas som ett papper och kaffemaskinen står nog kvar. Allt övrigt kan man redan eller också kan man läsa sig till det, i de allra flesta fall.

Det senaste tillskottet i åldersdiskrimineringens trädgård kunde vi läsa i morse, om kvinnan som inte fick handla på faktura för att hon fyllt 60 år. Det stod i företagets villkor. Rent juridiskt så bestämmer ett företag själv till vem man vill sälja, men att basera det på en övre åldersgräns! Det är bara för mycket.

Nu måste vi tala om var skåpet ska stå, vi som har några år på nacken. Vi har ingen som helst anledning att stå tillbaka och vänta på att bli uppbjudna. Så Jörgen, ge inte upp på alliansen. Låt oss i stället ställa fler och nya krav på dem. För de lyssnar bra, det har de visat hittills.

Vad sägs om att starta Pensionärernas Ungdomsförbund, PUF? Jag tror att många vill vara med där nu och det börjar kännas som en alltmer nödvändig grupp att samla ihop.

Jag skrev om PUF förut.


Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Släpp din kapitalistiska idelogi! Den är förlegad, ser du inte att marknadsekonomi inte fungerar i det långa loppet, det gynnar endast dom rikaste, och du är nog inte en av dom även om du vill tillhöra denna grupp!

Mary X Jensen sa...

Varför tror du att alla vill tillhöra en grupp?

Jag kan inte se varför marknadsekonomi inte fungerar. Den borgerliga regeringen har hållit på i mindre än ett år, man kan tänka sig att det tar lite längre tid att vända på en skuta.

Jag missunnar ingen att ha det bättre än jag har. Var och en har sina ideal.

Mary X Jensen sa...

Du anonyme (när man hoppar på någon borde man stå med sitt eget namn tycker jag nog)- Kan du förresten berätta lite om alternativen. En framgångsrik planekonomi, finns det en sådan?

Grottolle sa...

Nu får du inte försöka lura över Jörgen där igen till Moderaterna ;)
Nej men jag tror inte att ni moderater direkt har konstig syn på folk som har hamnat utanför eller blivit gamla och inte har så gott stält. Men jag tror ni har svårt tänka er in i hur dom måste leva. Moderaterna har fått en stämpel på sig att det viktiga är pengar och skattesänkningar. Men jag säger inte att det är så..Men lysnar man på partiledningen så framför dom det ofta och lite klumpigt. Men du ska veta att M står högre i kurs hos mej som vanlig arbetare än C och dom andra två enfrågers partierna.

Anonym sa...

Vadå kapitalistisk ideologi menar anonym? Marknadsekonomi är det enda som fungerar, planekonomierna har alltid haft det svårare.