torsdag 16 augusti 2007

Härskarteknik

Jag kan inte låta bli att fundera över hur vi människor uppträder mot varandra. I min värld så försöker man vara juste och respektera andra även om åsikterna avviker.

I andras värld så är det bara att hoppa på liksom, kalla någon för högerpack och liknande konstiga uttalanden. Det är enligt mitt sätt brist på respekt. Härskarteknik med förklenande omdömen förekommer också ofta. Särskilt mot kvinnor och när man vill göra ned dem på olika sätt. Idag skrev en annan bloggare att min blogg var patetisk. Ja, det kan han tycka, men det är fler som läser min.

Berit Åhs är professor i socialpsykologi vid universitetet i Oslo. Hon har i sitt arbete som politiker studerat hur män(niskor) systematiskt använder sig av olika tekniker för att utöva makt.

Om man medvetandegör det här beteendet så finns det en del tekniker att använda tillbaka. Kolla in bilden nedan och slå tillbaka bara när/om ni blir anfallna nästa gång ;-).


Andra bloggar om: , , , , ,








Inga kommentarer: