tisdag 28 augusti 2007

Elräkningen då eller den till telefonen...

Bara två av tio förstår vad det står i pensionsbeskeden. En studie från Alecta visar detta. Vem är förvånad - detta har vi alla vetat om men kanske inte erkänt det ens inför våra närmaste. Man kan ju framstå som dum, men jag har papper på att jag inte är det, men tycker att sammanställningarna är obegripliga ändå..

Försök förstå telefonräkningen, försäkringsbeskedet eller elräkningen? Många gånger är det flera sidor dessutom som hänger ihop på något sätt. För det mesta betalar man det som står på talongen och håller andan och hoppas att inget ska hända.

Vad gäller vår framtida pension är det förstås extra viktigt att vi begriper vad där står - särskilt med tanke på att vi i just det fallet anses vara kompetenta att göra våra egna val för att gå en positiv åldringstid till mötes. Eftersom vi måste veta vad vi gör här så är det minsta krav man kan ställa att det går att läsa och förstå pensionsbeskeden också. Men se det tänkt einte byråkraterna på, eller också gjorde det. Det kanske inte är meningen att vi ska förstå?

"En ny undersökning som Alecta låtit genomföra visar att bara 22 procent läser och förstår innehållet i sina pensionsbesked. De svarande är förvärvsarbetande i åldrarna 28-50 och befinner sig alla i det skede i livet då större delen av pensionen ska sparas ihop." (DN ibid)

Detta visar väl bara att vårt administrativa liv styrs av byråkrater och siffermänniskor som själva tycker att det är självklart att läsa alla dessa tabeller och förstå hur de förhåller sig till varandra. Vi borde kräva att få mer lättlästa besked. Man kanske kan tänka sig att de 20 procent som tycker att det är OK med dessa obegripliga sammanställningar är de som konstruerat dem. Vi andra drar det kortaste strået.

Låt oss protestera och skicka tillbaka alla obegripliga sammanställningar vi får till avsändare, och kräva att de förklaras för oss. Jag har till och med för mig att det är så att myndigheter är skyldiga att göra detta. Rätta mig om jag har fel. Jag tycker att detta i hög grad är en politisk fråga. Det ska vara förbjudet att skicka ut krångliga dokument till medborgarna. Krångliga menar jag är när man inte ens som akademiker kan reda ut vad där står, hur ska det då vara för andra som inte har den träningen att tillgodogöra sig komplicerade sammanhang i text?

Det borde finnas ordförklaringar på alla dokument som myndigheter skickar ut och även på telefonräkningar som i sin tur aldrig bode vara på mer än en sida - borträknat samtalslistor om man har sådana.

Andra bloggar om: , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Istället för att nöja sig med de pensionsbesked som finns att tillgå, leta efter andra vägar.

t.ex.. www.dinapensioner.se

Alecta efterlyser en bättre och mer lättförstålig information från samtliga institut och försäkringsbolag, jag blir lätt undrande över är vad de har tänkt att alla skall göra med den information de får.

Att bara lämna ut information utan något verktyg att hantera själva informationen med är inget självändamål. Det är att likna med att gå till doktorn och endast få reda på att man är sjuk, utan någon rådgivning kring detta.

De allra flesta som för första gången får klart för sig hur deras framtida pension kommer att se ut vill oftast göra något åt sin situation.