fredag 31 augusti 2007

Trängselskatt och mindre bilar - pyttsan...

Vad fiffigt nu börjar det blir trångt på Essingeleden så då kanske vi ska ta ut avgifter där också tänker vissa. Det slås trafikrekord och Essingeleden kan inte ta emot mer trafik. Det är så att det repareras lite här och där på olika vägar just nu så Essingeleden är det enda alternativet. Södertunneln är ett exempel och Centralbron är ett annat men dessa två förstoppningar skall öppna i mitten av september och då hoppas Vägverket på att det ska ändra mönstret i trafiken.

Men skriver DN det är inte bara vägarbeten som gör att folk tar Essingeleden utan man gör det för att slippa betala trängselskatt och så kan vi inte ha det förstås. Sätt dit bilisterna bara.

"- För min del är jag övertygad om att det måste till trängselskatt på Essingeleden också. Behåller vi dagens system får vi ännu värre köer om bara några år, säger Magnus Nilsson, trafikexpert på Naturskyddsföreningen." (DN)

Se där har vi det igen. Snart blir det trängselskatt på Essingeleden och då har våra framsynta inblandade personer i detta prekära ärende lyckats med konsten att man inte från Norra delen av länet kan passera till den Södra utan att betala avgift. Är det så klyftigt det. Nej, det tycker jag inte. Är det acceptabelt, nej det tycker jag inte heller. Från början handlade det om en bättre miljö och minskade köer i Stockholm eller hur var det egentligen? Är det någon som minns?

Naturskyddsföreningen menar också att en miljöbil tar lika mycket plats som en vanlig bil och att det är trängsel och köer man ville åt med med trängselskatten. Det har funnits två visioner här, den ena hette miljöavgift och den andra trängselskatt och riktigt har väl inte dessa inte funnit någon jämvikt. Det säger ännu mer om hur det här spektaklet kommit till.

Nu vill inte regeringen ha samma krav på miljöbilen som den som gällde vid det sk Stockholmsförsöket heller - så där står då ett antal med för ändamålet nyinköpta bilar med lång näsa igen. Förvisso kanske de bor så långt bort att avgiften blir avdragsgill. Jag har aldrig riktigt begripit den praktiska finessen med de här avdragsmöjligheterna för allt möjligt. Man måste betala fullt pris först och sen får man pengar tillbaka. Det finns säkert någon ekonomisk finess men vad kostar det hela att pappershantera egentligen?

Vad som också kan vara en varningssignal inte bara för avgift på Essingeleden utan för högre trängselskatter, är att kalkylerna för vägbyggen rakar i höjden. Enligt SvD har Stockholmsbilisterna betalat in drygt 60 miljonerkornor i trängselskatt under under augusti månad, det räcker inte långt till de miljardnotor det handlar om för vägbyggen. Regeringen har bestämt att det överskott på ungefär 360 miljoner kronor som trängselskatten ska inbringa går till infrastrukturprojekt i Stockholmsområdet.

Men det blir alltid dyrare än beräknat. En professor i Danmark menar att det ofta förekommer strategisk felpresentation för att få igenom projekten.

"–Det handlar ofta om mycket stora belopp och många tjänar pengar på att projektet genomförs. Dessutom finns det stor politisk prestige kopplad till projekten. (Bent Flyvbjerg i SvD)"

Stor politisk prestige i projekten, ja det är nog det minsta man kan säga om Stockholms trängselavgifter. Först NEJ sedan JA. När Annika Billström blev överkörd av sitt eget parti för en överenskommelse av maktkaraktär mellan (s)-regeringen och miljöpartiet. Sedan NEJ och så JA igen. Det blev NEJ i en folkomröstning men regeringen valde ett JA i allafall, nu med viss förskjutning av innehållet i projektet till att handla om att pengarna ska gå till vägkostnader.

Men ska vi bestämma oss för vad det egentligen är det här? Trängselavgifter? Miljöavgifter? Vägavgifter? Kärt barn har många namn, men just det här projektet känns som en vindflöjel utan dess like.

Det som står fast är de stora kamerafundamenten som utstrålar "Storebror ser dig", åh vad jag avskyr just detta. Betalar gärna vägavgift men - i förskott, kontant eller efterskott per månad, så som alla andra betalningsströmmar går tilli samhället. Varför hitta på en ny som gäller via autogiro där man sedan själv har bevisbördan om det blivit feldraget. Om ens bilskylt blir stulen så får den ursprungliga skyltägaren automatiska avdrag från sitt konto varje gång den som kör omkring med den stulna skylten kör igenom spärrarna.

Jag vill heller inte bli fotograferad och övervakad av kameror. Det är ett angrepp på den personliga integriteten. Att kolla alla bara för att några gör fel känns helt orätt.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

9 kommentarer:

Anonym sa...

Oroa dig inte, detta är endast ett tillvägagångssätt för att kunna privatisera vägnätet.. Sen blir det vägtullar på våra skattefinansierade/ betalda vägar, precis som dom gör i USA just nu..

http://www.prisonplanet.com/articles/january2007/290107buyssilence.htm

Mary X Jensen sa...

Vägtullar är OK för mig. Det är det här tramsandet emellan som jag inte gillar och så vill jag inte bli fotograferad heller...

Anonym sa...

Nu vet inte jag hur du bor men jag förutsätter att du bor i Stockholm..

Problemet med privatiserade vägar är att dom är betalda och ägda av OSS. Vägnätet kommer praktiskt taget att ges bort till Volvo, SAAB osv..

Läste du inte senast att Volvo "kunde tänka sig" att ta hand om underhållet på dom vägar som dom använder för transport.. Svepskäl!

Läs på lite om T.E.N.
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm=2000/01&bet=T551

Mary X Jensen sa...

Ja jag bor i Stockholmstrakten, men har gjort till princip att inte passera tullarna med bil om det inte är ytterst nödvändigt. Försöker klara livet utanför Stockholms gränser.

Jag har inte tänkt på det hela som du beskriver det, men naturligtvis. Jag ska läsa mer om det. Jag har i princip inget emot avknoppning för övrigt.

Jag återkomemr när jag läst på lite mer - det finns sannerligen alltid fler aspekter på allt.

Anonym sa...

Låter bra det..

hittade lite info från EU om just finansieringen av detta, ingen vacker läsning för dom bilburna men läs på lite i 1:a stycket!

http://ec.europa.eu/ten/transport/revision/doc/com_2003_0132_sv.pdf

Anonym sa...

Hmmm, bloggar och långa länknamn!!?!

PDF om TEN

Mary X Jensen sa...

Tack för pdf:en ;-)


När länkarna blir för långa kan man förkorta dem med detta utmärkta verktyg.

http://shorl.com/

Klipp in hela länken så fixar prågrammet en kortlänk sedan.

Anonym sa...

Tack för förkortningslänken, kan vara bra att ha när man kommenterar bloggar med hjälp av långa länknamn..

chalmo sa...

Inför man trängselskatt på Essingeleden så ser jag två alternativ för egen del:

1. Ta vägen genom stan och ta den trängselskatten istället och bidra till att trafiken i stadskärnan ökar.

2. Säga upp mig från min arbetsplats
och leva på bidrag istället. Går alla dessa idiotiska förslag och skatter igenom känns det snart som det är break-even på att vara arbetslös för egen personlig del.

I dagsläget bor jag på norra sidan (Vallentuna) och arbetar på den södra (Farsta). Att åka kommunalt skulle i effektiv tid innebära en tidsförlust på ca 3 timmar om dagen (med dagis hämtning/lämning så skulle den effektiva arbetstiden jag förlorar per dag i realitet ligga närmare 4 timmar).