Jag har själv hållit på och bloggat sedan i början av juni detta år, dessförinnan finns en skapligt bra erfarenhet av både IT-branschen och media. Hade aldrig tänkt att jag skulle börja blogga då min uppfattning om detta var mest att det handlade om sk. "kattbloggar", eller dagbok på nätet. Inget fel i det, men inte mitt intresseområde. Nu vet jag att det finns oerhört mycket duktiga, spännande och fantastiska bloggare som på olika sätt skildrar sin syn på världen och inte minst all denna kunskap som finns.
Jag hamnade mitt i Twingly och fick lära mig vad det innebar att inte bara sitta och tycka högt rätt ut över morgontidningen utan i stället kunna kommentera det jag läste på min egen blogg, min egen enmanstidning. Tycka till, fördjupa och komma med nya vinklingar på artiklar i tidningar alternativt annat som upplevs intressant. Utöver Twingly finns flera sätt att sprida sina egna och andras tankar, bloggar.se med allt vad det innebär är en fantastisk portal med oanade möjligheter att nå ut. Här byggs upp en hel värld av information som tidningar inte själva har möjligheten att täcka upp för, ty då skulle det bli en bok och kanske problem med konkurrenterna.
Några som tagit fasta på att bloggare gör skillnad är alliansen som nu har förstått att här finns en hoper opinionsbildare som förvisso går i sina egna skor och inte på något sätt är lättstyrda men i alla fall viktiga att hålla underrättade.
Det går inte att tala om bloggar och internet som en marginell företeelse längre. Internet är som de där lamporna på hög fot som plötsligt stod i alla fönster och fanns i alla affärer utan att man hade en aning om hur det gick till. Ingen inredningstidning hade nämnt dem som något poppigt att ha. De bara översvallade marknaden. Så är det nu med datorer, de bara finns här som en fullständig självklarhet och de kommer från alla håll. Martin Jönsson (SvD ibid) hänvisar till Mediebarometerns senaste siffror. Där ligger tidningar i lä vad gäller tidsanvändning per dag jämfört med internet.
Bloggare ska inte underskattas och man ska inte tro att papperstidningsjournalistik alltid är så mycket bättre - här har det redan hänt grejor och mycket mer är på gång. Det går fort som sjutton.
Mina papperstidningar är väldigt nära att ryka nu...
Bed, Bath, Breakfast and Bus. De fyra B:na som man brukar tala om för att papperstidningen kommer att överleva all onlineläsning. Det gick inte att se sig själv i badkaret med ett tangentbord och en 21" skärm. Det kändes helt enkelt väldigt fel och dessutom lite farligt -vatten och elektricitet ni vet. Jag har ändrat mig rejält på den punkten nu, tillskottet av nyheter kommer överallt i från och det handlar inte längre om att förflytta sitt gloende från papperstidningen till den stora bildskärmen, nu finns flödet av information överallt.
Medialandskapet förändras i verkligt snabb takt och det märks inte minst på att de stora kvällstidningarna går från att leverera nyheter och trivsel till skvaller, videofilmer och böcker. En diversefiering som liknar den Posten sysslade med när man under 90-talet försökte göra om postkontoren till små kontorsvaruhus och till och med sålde datorer där. Kvällstidningarna kan vara inne på samma bana nu och rätt vad det så försvinner de också. På nätet får dekonkurrens av bloggarna - små publicister som sitter lite varstans och tycker och förmedlar tankar om praktiskt taget vad som helst.
Jag arbetade på 80-talet på ett företag som sålde tidningssystem och sa till grabbarna att nu måste vi se upp med McIntosh här, de kan bli farliga konkurrenter. Killarna flinade åt mig och sa. Du det kommer aldrig att ske. På den tiden var tidningshusen uppdelade i olika våningar och facket bestämde vem som skulle få trycka på vilken knapp på tangentbordet. Det är inte så länge sedan.
Medborgarjournalistik talar man om idag, kanske för att göra skillnad mellan vad som kallas journalist och annan skribent, eller så är det vår traditionella längtan efter att dela in oss i olika fack. Men man kanske ska fundera lite grann på det också, för många av oss bloggare tycker inte bara att det är "kul att skriva" utan använder det skrivna ordet som verktyg och vi är våra egna publicister.
Själv är jag journalist, akademiker och bloggare och jag delar den bakgrunden med många bloggkompisar. Så don´t mess around with us ;-).
;-) betyder med glimten i ögat för den som inte vet det.
Andra bloggar om: media, bloggar, samhälle, internet, journalistik, kunskap, medborgarjournalistik, tidningar
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar