lördag 8 september 2007

Det här är ju mina käpphästar...

Jan Björklund talade i sitt inledningstal om den personliga integriteten och tycker att den ska värnas i större utsträckning. Han tycker inte att det är rimligt att grannen ska kunna ta reda på allt från ekonomi, bakgrund mm. Det tycker verkligen inte jag heller. Senast jag blev riktigt indignerad av detta var när en person klippte och klistrade direkt från Ratsit och via e-post skickade ut uppgifter om en annan helt ogenerat, detta bara för att misstänkliggöra denne. Obehagligt och dessutom förfärligt ohyfsat.

Björklund talar vidare om den dubbelmoral som finns inom socialdemokratin, särskilt vad gäller bostäder. Varken Persson, Sahlin eller Ulvskog hur sina bostäder utan äger dem. Laila Freivalds råkade i blåsväder när hon mot den socialdemokratiska grundidéen gick med på att det hus hon bodde i skulle ombildas till bostadsrätter. Hon stod dock rak i ryggen och avgick. Hon är ett exempel av många.

I ett utvecklat samhälle förändras kravbilden från medborgarna och det hela tiden eftersom förändring är en del av utvecklingen. Det torde bli svårt för socialdemokraterna att fortsätta värna om den "inlärda hjälplösheten" med en syn på människor som gör att de inte ska tro att de har några möjligheter att själva bestämma över sitt liv. Människor vill i allmänhet bestämma själva och inte vara offer. Det behöver man inte förklara vetenskapligt.

Skolan

När Björklund kommer till skolväsendet så anser han att detta måste genomgå en totalrenovering. Det är väl riktigt men han begår ett stort misstag igen tycker jag när han säger följande:

"- Det duger inte att kunna zappa, surfa och messa. Skolans finns för att föra vidare vårt kulturarv till nästa generation och lärarna är vår viktigaste kulturarbetarkår, säger Björklund." (DN)

Detta gör att jag tvivlar på att han alltid vet vad han snackar om faktiskt. Tidigare har det talats om kepsar och mobiltelefoner. Men min gode Björklund det är ju faktiskt bara attribut och verktyg som du vill förringa här. Som vilken bok som helst. Att lärare är viktiga är förstås självklart. Alla vuxna förebilder är viktiga för barn och ungdomar.

Att kunna zappa, surfa och messa är en viktig del i vårt nya kommunikations- och informationssamhälle som alla behöver kunna. Det är i hög grad också något som kan användas som verktyg för att förmedla den kunskap du efterfrågar och vill ställa krav på.

Dessutom finns det till skillnad från gamla läroböcker möjligheter att snabbt uppdatera informationen i datorer och distributionen sker direkt. Dessutom finns det en inbyggd interaktivitet i nya media som gör att barn kan lära sig utifrån sin egen kunskapsnivå och att barn som redan kan läsa när de börjar första klass kan slippa att bli skoltrötta redan från början.
Björklund missar att det innehåll som finns inbyggt i nya moderna media mycket väl kan och kanske rent av ska vara basen för vårt lärande i framtiden. Hittills har mycket av det innehåll som sprids via internet varit av nöjeskaraktär kanske, men det håller på att förändras i rask takt så utbudet av både nytta och nöje är stort idag. Nöje är ett sätt att lära sig att använda ny teknik så har det alltid varit.

Det kan inte vara så att skolan ska gå bakåt i utvecklingen - nej nu måste det vara framåt som gäller och att alla nya möjligheter som finns tas tillvara. Om ungarna lär sig och får nya kunskaper genom att surfa, zappa och messa så är det alldeles utmärkt. Det behöver sannerligen inte ha något med flum att göra.

Här finns en utmärkt sida om man vill ha lite koll på vad som händer med IT i skolan. Mycket informativ. Så därför ber jag dig nu Björklund att sluta dissa modern teknik i skolan, för den ska användas inte beskrivas i förklenande ordalag. Det finns ingen bättre och modernare kunskapskanal egentligen. Och den fungerar - redan idag. Det gäller bara att ge pedagogerna resurserna och inte minst skapa en vilja att använda den.

(SvD)

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Inga kommentarer: