onsdag 12 september 2007

Är det bra att köra lila porsche...

Den frågan fick den nyvalda handelsministern Ewa Björling vid presskonferensen idag. Skärpning journalister.

Hon har en lilla porsche - juste. Jag gillar lila. Men vad har det med jobbet att göra. Brukar ni fråga killar vilka bilar de har? Jo, jag har en Volvo eller en SAAB.

Jag tycker att det är väldigt konstigt att det är just moralfrågorna som får det största utrymmet när man intervjuar en nybliven minister. Vad beror det på egentligen? De flesta av oss har med all säkerhet gjort saker som vi varken är stolta över eller vill komma ihåg. Varför just statsråd ska var helt oförvitliga begriper jag inte, de är ändå människor som alla andra. Eller hur? Med allt vad det innebär.

Det är nästan patetiskt att det ska vara det viktigaste om man kört för fort någon gång om man ska kunna vara statsråd. Man ska ju inte göra det förstås, men på 30-sträckan utanför mitt fönster skulle man kunna sätta dit nio av tio som kör förbi hela tiden.

Hon hade haft jobbet i tio minuter när hon fick frågan om vad hon skulle göra åt saker som redan har hänt. Varför frågade ingen vad hon ville göra framöver? Någon idé hade hon säkert haft redan nu - ett embryo till vision. Det vill jag höra mer om och bryr mig ganska lite om att hon hällt en jordhög utanför tomtgränsen.

Vem är då Ewa Björling? Kvinnlig akademiker som suttit i Riksdagen sedan 2002 så hon har varit med ett par varv. Det är bra. Jag gillar det här valet. Och jag är avundsjuk på Porschen.

(SvD)
(DN)

Andra bloggar om: , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Porsche är ett bra bilval, men lila? Snälla! :)

Tack för igår förresten.

Mary X Jensen sa...

lila är en toppenfärg - gärna på en bil... tack själv. det var kul att se alla igår.