söndag 9 september 2007

Satsa på skolan naturligtvis...

Skolminister Björklund lovar mer pengar till skolan och särskilt skall det satsas på lågstadiet. Statsbidraget ska gå till att förbättra kunskaperna i läsning, skrivning och räkning. Jättebra.

MEN och jag har skrivit det förut, det måste också satsas på de barn som är duktiga och redan kan läsa, skriva och räkna. De ska inte behöva sitta i skolan och bli uttråkade redan i första klass. Det finns många sådana barn också.

Jag fick ett tips av en mig närstående småbarnspappa med en unge som börjat i tvåan och tycker att skolan är pest. Det är för trist. Pojken kan redan både läsa och räkna som om han gick i sjätte klass. Pappan sa att man borde ha läseböcker med samma historia men skrivna med olika svårighetsgrad i språket beroende på hur duktig man är att läsa. Ungarna läser alltså samma historia utifrån sin egen kunskapsnivå och kan relatera till den i gemensamma diskussioner.

I matematiken sätts det stopp för duktiga barn för att de måste lära sig hur "man ställer upp ett tal", de tycker att det är urtrist med 10-tal när de själva håler på med tusental och procent. Varför inte lära ut metoder med större tal? Det är ingen skillnad egentligen.

Användningen av IT som hjälpmedel och verktyg i skolan måste utökas. Här finns det enkla möjligheter att differentiera nivån efter kunskap i olika ämnen. Att zappa, surfa och messa för att använda Björklunds uttryck kan vara ett mycket bra sätt att få in kunskap och inte med självklarhet ses som något fel. Det handlar om innehållet i surfandet, zappandet och messandet. Det kan vuxna vara med och styra i stället för att förringa och förbjuda.

Det är möjligt att jag slår in öppna dörrar här med mina exempel. Men jag vill att diskussionen om skolan ska gälla ALLA barn, inte bara de som har det svårt från början. De duktiga klarar inte sig själva de heller utan behöver stimulans för att komma vidare. Skolan måste bli mer kunskapsbaserad utifrån individen. Många tycker nog det vad det verkar eftersom friskolor som har den inställningen blivit så populära bland föräldrar.

(SvD)

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Problemet med att gå tillbaka till den tidigare stadieindelningen är just att undervisningen inte gynnar ALLA barn. Om inte lärarna kan undervisa på hela grundskolan kan de heller inte stimulera de duktiga barnen. Därför att de behöver kunskaper motsvarande högre årskurser. Alliansen vill ju ha olika lärarexamina vilket jag tror är en olycklig utveckling ...

Skall lägga till det här i mitt eget inlägg ... för det är vad jag menade men blev tydligt när jag läste ditt.

Monika

Thomas Hallgren sa...

En viktig grej som jag tycker missas ganska ofta i debatten är ljudnivåerna i skolan. Själv har jag en son som nu fått en permanent hörselnedsättning p.g.a. detta. Han måste ha hörselskydd i skolans matsal framöver. Det känns inte som om det skulle vara speciellt kostsamt att göra nåt åt det problemet.

Anonym sa...

Mary:

Jag är inte övertygad om att barnen är duktiga bara för att de kan läsa och räkna. Det är nödvändiga kunskaper, förvisso, men egentligen väldigt enkla att förvärva. Häromdagen berättade en vän hur hans två-åring klarade av datorn, kunde skriva in web-adresser och liknande. Resultatet av att de lekt med det, menade pappan.

Däremot tror jag att det är väldigt bra att lära sig dem tidigt. Jag känner inte till något direkt stöd för det, men det skulle förvåna mig om det inte fanns. Det är ju väl känt att språk är betydligt lättare att lära sig tidigt i livet. Det har förresten länge förvånat mig att vi inte satsar ordentligt på just språk i lågstadiet.

För de elever som redan kan läsa och räkna finns det kanske andra viktiga saker att lära sig, saker som underlättar vidare studier och liv senare? Kanske behöver en del av dem lära sig leka?

Mary X Jensen sa...

Nej, men de är kanske duktiga just på att räkna och läsa och behöver kanske kompensera på annat sätt. För om demåste sitta och gör asådan somd eredan kan så blir de kanske bråkiga i stället, eller introverta. Det är bättre att barn får lära sig utifrån sina kunskaper och sedan öva den socialakompetensen tillsammans med andra barn, det är kanske att leka.

Språk håller jag med dig. Jag gick i plugget på 60-talet, vi fick börja med engelska i 2:an. Det tror jag har hjälpt mig enhel del faktiskt.

Anonym sa...

Mary: "Duktiga" på något är lite obestämt; kunde de innan eller lärde de sig snabbt? Men naturligtvis ska barnen ha något annat att göra om de redan har lärt sig läsa när de andra barnen lär sig det i skolan. Det viktigaste är dock att alla lär sig läsa och räkna tycker jag. Resurserna måste först och främst läggas på det.

Social kompetens? Jag tror som någon uttryckte det att "det krävs en hel by för att fostra ett barn". Det är ett stort problem att barnen träffar så få olika vuxna. Jag tror de behöver träffa vuxna av alla de sorter för att kunna växa och förstå mer av sig själva och den värld vi lever i.