torsdag 20 september 2007

Twinglyhora - vad handlar det här om egentligen...

What´s the problem?

Här kommer en tjänst som Twingly och både tidningarna och bloggarna har glädje av den. Som bloggare i politik så står ju det mesta jag reagerar på i tidningarna och jag tycker att det är toppen att kunna kommentera dagsaktuella händelser. Som gammal journalist så är det liksom det som gäller för mig. Jag kan inte påstå att jag bara kommenterar artiklar utan jag drar och sliter i dem och öppnar nya vinklar mest hela tiden. Det är helt enkelt kul.

Jag har ju inte hållit på så länge iofs och uppenbarligen har jag inte fattat hur det hela fungerar med länkar osv - samt att bloggosfären är en mer introvert företeelse där man helst når varandra har jag helt enkelt inte förstått. Man kanske trampar på ömma tår här utan att ens veta om det. Förlåt i så fall och jag menar det uppriktigt.

Att bli kallad Twinglyhora. Nej jag tycker inte om det. Jag ser Twingly som en fantastisk möjlighet att få lufta åsikter i stora dagstidningar. Många verkar ju gilla det så varför inte. Att det sedan tar bloggarna ut i ljuset och ger mer respekt och studs till medborgarjournalistiken är väl en ganska intressant grej om man tänker på ett utvecklat medialandskap. Många bloggare är ju oerhört intressanta och framför allt olika varandra - det ger en jättemöjlighet att få chansen att nå ut. Både med åsikter och sig själv. Vi sitter ju här med varsin enmanstidning och har världens möjligheter och borde vara jättestolta för det.

Men jag vet ej fan hur man gör när man länkar och har sig, och inte fattar jag riktigt hur knuff funkar heller. Johans websajter är ju så bra så det är inte sant. Men måste fråga dig Johan, känner du att du hamnar i någon konflikt med Twingly? Och varför tar du inte betalt för dina tjänster? Jag skulle gladeligen betala lite till dig för att jag tycker att det är ett otroligt bra jobb du gör med bl.a bloggar.se (ty, den har jag fattat hur det funkar). Det skulle väl flera vara beredda att göra? Vi är ju många som nyttjar dina tjänster.

Finns det en önskan om att bloggosfären skall vara introvert och växa och prata med sig sjäv? Jag bara frågar här av ren okunnighet alltså.

Jag har förresten annonser på min sida från Google, det är inte en jäkel som klickar på dem. En eller två klick i månaden ungefär - så det är verkligen ingen business för min del. Men man får ju bra statistik med Google ;-)

Jag är säkert en av de 33 mest Twinglybloggarna. Men jag har svårt att tycka att det är något fel med det. Jag tror att det kommer att hända väldigt mycket med medialandskapet framöver och då ligger alla bloggare i framkanten - det är riktigt roligt för oss alla.

Nu borde väl jag ha länkat till alla här förstås.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

1 kommentar:

Mary X Jensen sa...

Nu kommenterar jag mig själv här. Jag har alltså en uppriktig önskan att komma på rätt spår här i bloggosfären om jag nu missat något väsentligt. Jag begriper framför allt inte hur de här visningslistorna fungerar. Technorati, vad är det egentligen? Och varför visar alla olika. Vad är det för mening?