lördag 27 oktober 2007

Gilla läget... Rock´n Roll...

Det ska vara högt i tak och man ska kunna lufta sina åsikter och få respekt för det. Men det är inte samma sak som att man får precis som man vill. När man väl sagt sitt och en enig församling tyckt annat får man helt enkelt gilla läget.

Arbetsrätten diskuterades på stämman, det blev inget bifall för ändrad lagstiftning men en markering om att man inte tycker att det i alla lägen är helt OK med allt som händer i namnet av den idag. Stridsåtgärder mot småföretag utan resurser till exempel. Man kanske inte ska underskatta arbetsmarknadens parter helt och fullt trots allt. Vi får se hur det blir med den saken. Å andra sidan kanske man kan ändra på saken senare. Tanken är väckt och finns här i vårt medvetande.

Idag handlar det om kvotering - en metod som inte jag gillar. Men tanken att få in fler kvinnor och personer med annan kulturell bakgrund är helt OK. Man ska inte bara var gnällig utan konstruktiv också.

Får jag lägga ett förslag till stämman så här online?

Strunta i kvoteringen och utse mentorer istället. Varje manlig moderat ska vara mentor för minst en person som idag inte finns med i församlingarna. Skapa ett program för mentorskap och gör en tävling av det hela. Den som vinner får en lunch med ??? (nej, nu retas jag)

Men seriöst så tror jag mer på en människa-till-människa metod än på en vi-ska-uppnå-siffror-genom-kvotering-metod.

PS. Sen önskar jag att tidningarna visar en bild på en leende statsminister, det ser ju ut som det är hur trist som helst på stämman annars. Det är inte vad jag hört. DS.

(SvD)

Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer: