Enligt en artikel i dagens DN skulle politiska bloggar vara en flopp, få läser och det kan mest liknas vid ett samtal på Konsum menar journalistikprofessorn Kent Asp. Bloggningen har ingen betydelse för opinionsbildningen menar han. Jag tror att han har rejält fel. För vad är det för fel på ett samtal på Konsum? Är det något på gång så sprider det sig som en löpeld, eller hur? Människor talar med varandra och sprider vidare.
Däremot är tilltron till nya saker och företeelser alltid väldigt stor och uppnår man inte de förväntningarna så betraktas det som en flopp. Kent Asp säger till DN att mediekonsumenterna är konservativa. Jag tror att det kan vara så till viss del men att det också har med vilken generation man befinner sig i och då menar jag inte nödvändigtsvis ålder utan snarare var man befinner sig som multimediakonsument. Inget är längre vad det varit.
Medielandskapet förändras i rask takt, du kan till och med använda din mobiltelefon och kolla på TV-nyheterna i tunnelbanan numera. Det handlar om snabbhet och tempo och framförallt handlar det om komplement.
Klart att bloggen gör skillnad. Flopptanken måste vara ett utlopp av den traditionelle tyckaren i ordnade media som måste försvara sin existens. Bloggaråsikter lever kvar och hamnar inte i pappersinsamlingen. Bloggaråsikter fördjupar och förbättrar och förnyar kolumnister i tidningarna. Journalistprofessorn som uttalar sig i DN bloggar antagligen inte själv och har kanske missat det som är uppenbart för oss som håller på.
Flera av våra små enmanstidningar har större upplaga och har fler läsare än exempelvis många lokaltidningar. Många bloggare är experter inom sina områden, högutbildade och intresserade av att dela med sig av både synpunkter och kunnande. Bloggare lider inte av den begränsning som en organisationsstruktur på en tidning kan innebära för en skribent. En bloggare kan ta ut svängarna rejält.
Att blogga om politiska frågor är en fantastisk möjlighet att göra sig hörd även om det sker till en liten grupp. Enligt nätverksteorin så sprider sig informationen snabbt från en person till många som i sin tur var och en sprider det vidare. På internet lever dessutom allting kvar på gott och ont. Det går liksom aldrig till pappersinsamlingen utanblir tillgängligt för alla under lång period. Genom att Twingly fixar länkningen mellan bloggar och tidningsartiklar så innebär det i sin tur att även tidningsartiklarna får ett länge liv genom att de finns kvar på nätet även via bloggares länkar. Det blir liksom mycket mer av allting.
Att politiska bloggare och andra kunskapsbloggare floppar tror jag inte alls. För den kunskapstörstige finns mycket att finna och finessen är att man finner det själv, inte att andra i förväg bestämmer vad man ska läsa. Klart att det politiska bloggandet kommer att göra skillnad. Det har förändrats mycket bara på det halvår jag själv hållit på och mer kommer...
Problemet är kanske snarare tolkningsföreträdet, vem som äger det. Inte helt självklart att det kommer att finnas kvar i dagstidningarna. Bloggare är många gånger väl så kompetenta personer och tillhör den intellektuella borgerligheten. Inom bloggosfären finns kunskap som kan fördjupa och förstärka det som står i tidningen, det är till glädje för samtliga inblandade.
Bloggen är ett verktyg som ger många möjlighet att tycka till. Aktiva människor tycker och nu kan de göra det på bredare bas. Kanske inte bekvämt för alla men bra för demokratin. Jag ser fram emot ny forskning om ett par år.
Som jag sagt tidigare - jag har upplevt de vattentäta skotten mellan tidningshusets olika våningsplan när datorerna gjorde sitt inträde. Då uppstod det stora konflikter om vilka funktioner i systemen som skulle få användas av sättare och journalister bl.a. Tiden förändrar sig och jag ser bara ljus i tunneln för allt bloggtyckande och den betydelse det kommer att ha på opinionsbildningen framöver.
(SvD)
(DN)
Bloggkollegerna tycker: Blogge Bloggelito skriver om Flopposfären, Svensson, Jinge, Opassande , Bloggen Bent och Jonas Morian
Andra bloggar om: samhälle, media, bloggar, bloggosfären, internet, opinionsbildning
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar