söndag 7 oktober 2007

Turkiet hackar svenska hemsidor - se upp nu...

Svenska hemsidor raderas av turkiska hackare kan man läsa idag. Läs artikeln med en nypa salt är mitt råd. Jag säger inte att man ska strunta i datasäkerheten, men man ska heller inte tro på precis allt som skrivs.

Vem som är avsändare till såna attacker kan man inte riktigt säkert veta om man inte är riktigt duktig på att gräva i datorernas innersta. Det kan lika gärna vara en finnig tonåring från Sala som utger sig för att vara från Turkiet eller någon annanstans. Det behöver absolut inte finnas någon som helst konspiration bakom det hela heller utan är mycket ofta bara rent bus som får trista konsekvenser.

Ty, på nätet är ingenting vad det synes vara. Det är både tjusningen och faran. Per Hellqvist som är säkerhetsexpert säger att det enda man kan göra är att se till att man har ett bra säkerhetssystem. Det är de som inte har brandväggar och annat som råkar illa ut.

Den som är intresserad av datasäkerhet skall läsa Per Hellqvists blogg. Där finns mycket matnyttig kunskap.

(SvD)

Andra bloggar om: , , , , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

"Det kan lika gärna vara en finnig tonåring från Sala som utger sig för att vara från Turkiet eller någon annanstans."

Nu hade de ju i och för sig SPÅRAT var attackerna kommer ifrån... Kanske värt att läsa texten lite noggrannare nästa gång innan du kommenterar något på felaktiga grunder?

Mary X Jensen sa...

1) jag har en del insikter på området.

2) I ppaperstidningen finns det en faktaruta som dessvärre kommer bort i nätversionen där står det följande:

Fakta
Aktivism på nätet

HAcktivsim är den generella termen för politiskt motstånd. I augusti attackerades FN, några veckor senare mediaföretaget IDG. Båda attackerna har spårats till samma grupp som PÅSTÅTT SIG KOMMA FRÅN TURKIET.

Jag skrev med versaler för att förstärka nu.

Så jag har läst artikeln ;-) och lite till.

Anonym sa...

Frågan ingen ställer är varför denne person i Turkiet (eller var han/hon nu befinner sig) över huvud taget hade möjlighet att gå in och ändra på hemsidan?

Medierna betecknar det "dataintrång" som om det hade något att göra med att bryta upp en dörr och försöker man tillräckligt så lyckas man. Så är det naturligtvis inte utan det är dåligt arbete från webhotellets sida som öppnar dessa möjligheter.

Den intressanta frågan nu är alltså varför man framställer det på detta märkliga sätt och vem som har något intresse av det.

Sven Holmström sa...

Jag vet ingegnting om just dessa attacker, men det verkar rent allmänt som att det ganska många attacker sker från just Turkiet.

Och anledningen till det är såvitt jag kan begripa följande två

1) Nätåtkomsten är hyfsat utbredd.

2) Nätoperatörerna är långsammare i sin reaktion mot olika former av attackförsök.

Jag (som alltså bor just i Turkiet) , eller rättare min nätoperatör, har flera gånger blivit avstängd från det danska webhotell jag använder, pga attacker från samma operatör. Webhotellet, som iofs är osedvanlig uselt, har i kommunikation verkat väldigt uppbragt över turkiska attacker.

Anonym sa...

Vad skönt att jag sitter på en .nu-adress då. Det enda dessa turkar gör är att gå in på milworm.com och letar efter exploits. Bara att anmäla till webbhotellet och lägga upp sin hemsida en gång till.

Mary X Jensen sa...

Grejen är väl att det kanske inte är turkar som hackar. Kanske någon som vill framställa sig som det.