måndag 1 oktober 2007

Vill du att den pojken ska bli pappa till dina barn?

Uppdatering: Haha, jag måste bestämt säga att man ska ta det jag skrivit nedan med en viss humor. Annars kan det nog bli lite galet vad det verkar på kommentaren. Lugn bara lugn...

Jag är född på 50-talet och då var sex en betydligt mer hemlig fråga i offentliga sammanhang än vad det är idag. Rubriken ovan uttalades av studierektorn på min skola som var satt att ha sexualundervisning med oss elever, vi var väl 13 år eller så.

Man kan skratta åt det hela och det gör man förmodligen också. Men medge att det trots allt ligger något i saken. Då menar jag att man kan tänka efter före. Man behöver inte försätta sig i omöjliga situationer. Att sen vissa killar tappar koncepterna och går över alla gränser är också ett problem, även de borde ha någon slags broms i brallan och kanske tänka de också - Vill jag ha den här tjejen till mor åt mina barn?

Det går inte att komma ifrån att gränserna mellan vad som är OK eller inte tycks ha suddats ut och som Beatrice Ask skriver i dagens (SvD) är det självklart att ett ja är ett ja och ett nej är ett nej. Men hur bevisar man det efteråt? Om det inte finns några vittnen? Gränsdragningen här är komplicerad.

"För mig är det viktigaste målet att skapa ett starkt och väl fungerande skydd mot sexuella kränkningar och övergrepp av olika slag." (Beatrice Ask i SvD)

Jag börjar tro och hoppas på en renässans för romantiken... Kanske att Alex Schulman startar en ny era nu när han lägger ner sin sarkastiska blogg, det vore en stor grej - romantik med Alex.

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag som trodde tokfeminismen skulle få sig en törn med alliansen i makten men det verkar lagt i en ny växel med det ena extrema utspelet efter det andra.

Nyss var det någon panimoralist från centerpartiet som ville få stopp på "kompisknullandet" och nu vill moderaterna att man ska skriva kontakt innan man har sex (för det är väl den enda lösningen?).

Jag som trodde tokfeminismen hade sitt hem på den röda avdelningen men det är mycket som reviderats sedan alliansen tog makten, inte är det någon borgerlig politik som förts inte.

Mary X Jensen sa...

Hahahah, för säkerhets skull så har jag noterat att inte alla förstpd att det jag skrev var med en humoristisk glimt i ögat. Jag borde väl förstås ha förstärkt detta, så hetsa inte upp dig anonym... det finns ingen anledning. Skratta i stället. Det var meningen.

Anonym sa...

Ja inte var det bättre på 50-60-talet inte... Men jag förstod allt att du skojade Karamellen.

Mary X Jensen sa...

Ja man kan väl lugnt säga att det hänt en hel del. Människor är framförallt olika.

Men lite trist tycker jag dock att det är att människor gör varandra illa. Det har väl alltid varit så men det verkar som om gränserna för vad som är OK har luckrats upp en del.

Anonym sa...

@första anonyma inlägget: Utspelet om kompisknullandet hade väl att göra med att någon könssjukdom (minns inte vilken) ökade ganska kraftigt igen eftersom folk slutat vara livrädda för AIDS. Men vad jag förstår är syfilis, gonorré, herpes och kondylom också otrevliga sjukdomar.