måndag 12 november 2007

Det verkar inte som om det var så mycket bättre förr, tyvärr...

Jag brukar oja mig rejält över hur vi människor tycks ha blivit allt mindre empatiska och hur vi är allt våldsammare mot varandra. Jag tycker att alla borde vara snälla mot alla.

Men om man lyssnar på det föredraget i länken nedab från TED kan man börja fundera om det är sant att vi är värre än förut. Jag fick tipset av en av mina trogna läsare Jesper Mårtenson. Tack så mycket det är alltid bra med perspektiv på saker och ting. Det är allt för lätt att bara fastna i det man har framför ögonen. Kanske att anledningen till att vi anser att vi är mer våldsamma numera är att vi genom den snabba informationsspridningen får veta allting.

Tidigare hade vi ingen aning om allt som hände på andra platser. Tur är det vad det verkar.

"TED Talks In a preview of his next book, Steve Pinker takes on violence. We live in violent times, an era of heightened warfare, genocide and senseless crime. ... Spännande att dra ut sina tankar på det här sättet. Lyssna på Steven Pinker.

Men sen tycker jag nog inte att vi bara ska acceptera våld och elände bara för att det var värre förr. Utan det gäller att motarbeta det nu också. Så någon maffia ska vi inte ha i Sverige, det måste räcka med Sopranos. Och vi måste på något sätt se till att det blir slut på allt våld och elände som pågår runt omkring oss i vardagslivet. Pistolhot på Roslagsbanan, rån mitt i centrum vid lunchtid, missahandel för en cigarett... Såna ytliga saker gör att man blir uppskärrad. Tur att man inte vet mer skulle jag tro.

(SvD)

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Inga kommentarer: