tisdag 13 november 2007

Jag blir rasande och känner sådan vanmakt...

Det handlar förstås om den kommande övervakningen av mitt hemliga och innersta. Mina samtal med vänner och mina nedskrivna tankar i mail. Bara känslan av att någon ska kontrollera detta gör mig orolig, inte så mycket för innehållet, för det är nog ganska harmlöst och obetydligt egentligen. Men hur det tolkas av andra vet man aldrig. Andrahandstolkningar av information vet man aldrig var den hamnar och inte vad den kan användas till heller.

I know that you believe that you understood what
you think I said, but I am not sure you realize that what you heard is not what
I meant. (Robert McCloskey)



Jag har haft en naiv inställning till att vara moderat är att jobba och verka för den fria individen. Att mitt privata är mitt eget, vi är ändå tvingade av olika skäl att dela med oss av så mycket. Nu känner jag mig tveksam och undrar varför en borgerlig regering går hand i hand med (s) om detta så integritetskränkande förslag med avlyssning och buggning utan att man ens behöver vara misstänkt för något. Det är så fruktansvärt kränkande att det känns ända in i benmärgen.

Var tog den moderata linjen om att skydda den personliga integriteten vägen? Varför har den rösten tystnat? Vad är det för krafter som styr detta?

"I Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna slås det fast att ”var och en har rätt till skydd för sitt privat- och familjeliv, sitt hem och sin korrespondens”. Vidare slår svensk grundlag fast att varje medborgare är skyddad mot ”hemlig avlyssning eller upptagning av telefonsamtal eller annat förtroligt meddelande”. (i dagens Brännpunkt i SvD). Vart tar dessa ideal vägen - Europakonventionen bara sopas bort nu.

Och vem är det som tror att de bovar och terrorister man säger sig vilja jaga överhuvudtaget kommer att använda telekommunikation i fortsättningen? Mycket kan de skyllas för de som vill ont, men koll på tekniken har de.

(SvD)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,




4 kommentarer:

Anonym sa...

Kanske dags att sluta håna och ta sig in i vad piratpartiet verkligen säger?

Sent ska syndaren vakna.

Mary X Jensen sa...

Vanmakten är partiöverskridande och det har den varit hela tiden...

Grottolle sa...

Nu vardet ju tur att S stoppade FRA i ett år åtminstone:)

Unknown sa...

Det finns en moderat iaf:

Charlotte Cederschiöld (m) läs vidare på:

http://freethemind.blogspot.com/2007/11/om-trafikuppgiftsutredningen.html