tisdag 13 november 2007

Statsministern åker tunnelbana vid statsbesöken...

För se annars blir det orättvist och det är slöseri med skattepengar. Vad tycker ni ska han få? Ett månadskort eller ska han betala det själv han har ju så hög lön. Självklart ska Fredrik Reinfeldt och Jan Björklund sitta på Mc Donalds och diskutera sina förehavanden. Det är ju demokrati, lika för alla liksom. Naturligtvis så betalar de själva, eller kanske att de har Rikskuponger via jobbet. Kungen fick vid ett tillfälle champagne när han var på lunch hos stasministern. Fyrahundra kronor flaskan. Antagligen av skattepengar. Indignationen i landet är stor i alla fall hos vissa.

Men stopp och belägg som man brukar säga. Är det aldrig någon som funderar på vilken roll statsministern och hans omgivning har? Aldrig ledig, ständigt påpassad, i tjänst 24 timmar per dygn, 7 dagar i veckan och i princip 52 veckor om året. Det är inte ett vanligt liv och få vill nog egentligen byta och leva under den pressen. Makten kan vara tjusig, men den har sitt pris.

Därför undrar jag varför det ska tjafsas om vad statsministern och hans närmaste äter och dricker till lunch på arbetstid. För räkna med att det hela tiden arbetas, kanske inte vid löpande bandet eller sittandes på en stol framför en dator så att det går att kontrollera. Men det finns andra sätt att jobba också. Allt är inte jämförbart. Man kanske ska vända på den här saken och säga att den som producerar luncher för 750 kronor tar alldeles för mycket betalt.

Får det inte vara någon måtta på barnsligheterna nu. Kan vi inte sluta skämma ut oss inför den internationella omgivningen och diskutera väsentligheter.

(Expressen)
(SvD)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

10 kommentarer:

Magnus Carlbring sa...

"Får det inte vara någon måtta på barnsligheterna nu. Kan vi inte sluta skämma ut oss inför den internationella omgivningen och diskutera väsentligheter."

men varför skrev du den här bloggposten då

Mary X Jensen sa...

Du vet varför jag skrev den, försök nu inte göra dig dummare än du är. Det är möjligt att vi tycker olika... För min del kan jag acceptera det. Kan du?

Grottolle sa...

Jag kan hålla med dej i mycket..Men jag har inte förstått att dom ska använda alkohål på skattebetalarnas bekosnad eller dricka på jobbet. Och det gäller alla partier.. Så viktigt tycker jag däras jobb är att dom kan vara nyckra då dom jobbar.

Magnus Carlbring sa...

men om du vill diskutera väsentligheter istället för detta

varför diskuterar du då detta

fast å andra sidan kan man ju - om man läser syftningen korrekt - förstå det som om du vill sluta skämma ut dej och dessutom sluta diskutera väsentligheter

och då fattar jag

du vill alltså diskutera det här som du anser vara oväsentligt eftersom du inte vill diskutera väsentligheter: sedvanlig moderat taktik

jag kan göra en lista på väsentligheter annars: klimatchocken kommer etta

å andra sidan tycker jag att kungen och flip kunde dricka lättöl till lunch som vilka andra svennar som helst

eller pröjsa för egna skattade dinarer

Mary X Jensen sa...

Visst jag kunde ha hållit tyst, men nu är det här är min blogg ;-).

Jag är övertygad om att du förstår vad jag menar. Att ta upp oväsentligheter som ett exempel för att abstrahera dem är bra, ungefär som att skrämma trollen ur hörnorna. De sticker när de ser solen liksom. Förstår så är det inte mitt problem.

Anonym sa...

Jag håller verkligen inte med om att det är egalt om man äter en burgare eller en 750-kronorsmiddag, om man dricker en milkshake eller pimplar champagne, när man har arbetslunch, oavsett om det är Kungen, statsministern eller någon annan man äter med.

Det är ju självklart att man inte ska dricka en massa alkohol, om man jobbar. Då ska man ju vara så skärpt man kan vara. Ett eller två glas vin eller öl möjligen, men för de tusenlappar det rörde sig om, kan man inte tro att det var måttfullt.

Nä, fy för maktberusade statsministrar och det följe som han håller sig med

Mary X Jensen sa...

Nu är det väl så att det säkerligen inte är varje dag man äter luncher för 750 kronor kan jag tänka mig.

Jag tycker personligen att det gott kan vara lite extra festligt om man äter lunch med Kungen.

Det händer att jag också slår på lite etxra på en lunch då och då, kanske du också gör det?

Magnus Carlbring sa...

kungen kan äta falukorv och skrapa lotter som vem som helst annars

republik nu

avskaffa apanaget nu

slå till lite extra kunde man göra om man åt lunch med någon som vanligen får klara sej och sin familjs veckoranson på 750 kronor

men kungen

varför då

Mary X Jensen sa...

Jag gillar Kungen...

Magnus Carlbring sa...

kungen är cool

men kungadömet hör människans forntid till

kanske om de döper om sej till nya arbetarfamiljen eller nya kungahuset

då kanske folk vill fortsätta att ge dem bidrag