lördag 29 december 2007

Glad tågresenär...

En gång i världen skrev jag ett scenario i avsikt att sälja in en idé om hur SL skulle kunna förbättra kommunikationen med resenärerna. Det var i SMS-erans linda och på den tiden som Connex skötte Roslagsbanan utmed vilken jag är bosatt. Då gick tågen aldrig i tid, de var trasiga och all personal hade influensa samtidigt, hela tiden var det personalbrist. SL köpte inte idén av oss men snodde den på sätt och vis och började skicka SMS till resenärerna, tre om dagen och ofta efter att tåget hade gått eller info om gårdagens tåg som var inställt. Det hade nog blivit bättre om vi fått ta hand om tekniken.

Men det verkar som om det är fritt fram att tolka teknik lite som det faller och framöver med nya polisdirektiv kan mycket hända. Vi kan se framför oss när polisen är inne hos en skräckslagen faster Agda, 84 år och söker i hennes dator eftersom det pågått konstigheter via hennes IP-nummer. Utanför på parkbänken sitter Nisse Skumrask och surfar i lugn och ro på hennes helt öppna nätverk. Ingen har en aning om det, mer än Nisse själv förstås.

Men åter till SL som väl ändå har lite bäring på SJ och tågförseningar. Försök tolka själva.

Så här ser det ut idag och imorgon

En dag för en Roslagsbaneresenär…

Klockan ringer och radion går på, innan Gösta vaknat hör han något om att Roslagsbanan är sen idag. Hunden kommer rusande och han hinner inte höra klart. Undrar när nästa trafikmeddelande kommer tänker han och går in i duschen.

När han kommer in efter att ha hämtat tidningen och frågar sin tonåring om han hört något nytt på radion om Roslagsbanan. Inte vet jag svarar sonen, jag ser på TV.

Det är kallt ute och tiden är knapp. Gösta rusar iväg för att hinna med tåget. Väl framme på perrongen ser han sina medtrafikanter stå frysande. Det raspar lite ur högtalarna och han hör inte vad som sägs. Men så mycket förstår han att idag kommer han att bli sen till jobbet. Och det blir trångt på tåget. Så dessvärre kommer han att missa Nils som han skulle prata fotbollsträning med. Men hur skall man hitta honom nu när det är så fullt på tåget, tänker Gösta.

Framme i stan träffar han på sin vän och de börjar prata om att ta bilen resten av veckan och klagar på dålig information från SL.

Så här der det ut imorgon:

Väckarklockan ringer och det är dags att stiga upp. Gösta hinner först till duschen, sen på med badrocken och en snabb tur ut till brevlådan för att hämta morgontidningen. Hua, det är kallt idag.

Kaffebryggaren på och så godmorgon till resten av familjen. Lite nyheter och en smörgås så börjar dagen bra. Intressant artikel, hur skall man hinna läsa. Beep, beep, mobilen piper. Ett SMS på gång:

”Tåget är 15 minuter sent idag, snö på spåren”

Vad bra, då hinner jag läsa klart det här innan jag går tänker Gösta och klappar hunden som ligger vid hans fötter.

Väl vid perrongen står det många frysande resenärer. Undrar varför de inte har anmält sitt intresse för trafikinfo via SMS tänker Gösta. Då hade de sluppit stå här och frysa. Det är så lätt att anmäla sig via internet eller genom att skicka in intresseanmälan på posten.

Undrar om Nisse kommer med tåget idag tänker Gösta ringer upp honom. Bra, han står på nästa perrong då kan de ses i samma vagn och prata lite om fotbollsträningen.

- Hej Nisse, vad du ser glad ut idag.
- Ja, jag fick just ett SMS om att SL och Gevalia bjuder på kaffe och kaka vid slutstationen.

På eftermiddagen kommer ett mobilmeddelande till Nils och Gösta om att de skall ta bussen hem idag, eftersom många förare drabbats av influensa och flera tåg är inställda.

Alltsedan de båda började prenumerera på mobil information från SL har resandet fungerat mycket bra, alla de små saker man tidigare retat sig på blir så mycket bättre nu när man vet i förväg. Och uppmuntran i form av kaffe och andra erbjudanden är också välkomna. Förstås.

(SvD)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer: